Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Lövet skrev:
svergie2 skrev:
Lövet skrev:Om du nyktert listar upp fördelarna med en V70/XC70, vad kommer du fram till då? Undvik subjektiva delar som "design" och liknande. När jag själv gör en jämförelse

Motor - Skodan lika bra
Växellåda - Skodan bättre
Ljudisolering - Volvon bättre
Fjädringskomfort - Volvon bättre
Sittkomfort - Volvon bättre

Men är det värt 100.000 extra vid nyköpet?
Aktiv och passiv säkerhet? Andrahandsvärde? "Finesser" som gör så mycket för känslan i en bil? Ljudanläggning? Osv osv
Tveksamt att detta är självskrivet att Volvon är bättre på. Passiv säkerhet delvis kanske. Aktiv är jag tveksam till. Finesser finns inte fler på Volvon. Ljudanläggningen är inte bättre. Andrahandsvärdet är sannolikt starkare i procent men i kronor tappar du mer.
Detta var inte saker som jag tyckte Volvon var bättre på utan frågor :)

Ursäkta, men hur kan du vara tveksam till att Volvo inte har marknadsledande aktiv (och med mycket stor sannolikhet även passiv) säkerhet? Finns det ens autobroms hos Skodas större modeller? Vet att Citygo har det upp till 30 kmh. Volvo har ju en jävla massa aktiva säkerhetssystem som: Adaptiv farthållare, BLIS, Lane Depature Warning som styr dig tillbaka i filen, "trötthetsvarnare", City Safety, autobroms för fotgängare, Bra xenonljus på alla modeller utom lägsta utrustningspaketet osv. :)
av Lövet
svergie2 skrev:
Lövet skrev:
svergie2 skrev:
Aktiv och passiv säkerhet? Andrahandsvärde? "Finesser" som gör så mycket för känslan i en bil? Ljudanläggning? Osv osv
Tveksamt att detta är självskrivet att Volvon är bättre på. Passiv säkerhet delvis kanske. Aktiv är jag tveksam till. Finesser finns inte fler på Volvon. Ljudanläggningen är inte bättre. Andrahandsvärdet är sannolikt starkare i procent men i kronor tappar du mer.

Ursäkta, men hur kan du vara tveksam till att Volvo inte har marknadsledande aktiv (och med mycket stor sannolikhet även passiv) säkerhet? Finns det ens autobroms hos Skodas större modeller? Vet att Citygo har det upp till 30 kmh. Volvo har ju en jävla massa aktiva säkerhetssystem som: Adaptiv farthållare, BLIS, Lane Depature Warning som styr dig tillbaka i filen, "trötthetsvarnare", City Safety, autobroms för fotgängare, Bra xenonljus på alla modeller utom lägsta utrustningspaketet osv. :)
Vi måste ju prata om bilar i någorlunda samma utförande. 90% av det du listar upp har varit tillval under tiden V70/XC70 sålts. Det är först sista modellåren som det börjat bli standard. Aktiv säkerhet är för mig hur bilen beter sig på vägen och där vill jag påstå att Volvon inte har några nämnvärda fördelar förutom att den är mjukare fjädrad. Tittar man sedan på vad som ingår i nya generationen Superb så blir det nog mer lika än någonsin: http://www.skoda.se/models/superb/sakerhet/
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev:Om du nyktert listar upp fördelarna med en V70/XC70, vad kommer du fram till då? Undvik subjektiva delar som "design" och liknande. När jag själv gör en jämförelse

Motor - Skodan lika bra
Växellåda - Skodan bättre
Ljudisolering - Volvon bättre
Fjädringskomfort - Volvon bättre
Sittkomfort - Volvon bättre

Men är det värt 100.000 extra vid nyköpet?
Ja, jag tycker det. Speciellt om du har bilen som din arbetsplats. Har du den som din hobby är det nog också värt en viss prisskillnad. Om du har den för att flytta din kropp från A till B, en bit på mindre än en timme är det inte det.
av Lövet
Jag tänker på normalt privat/tjänstebilsbrukande. Är man taxi blir bilens inköpspris en ganska liten del av totalkalkylen ändå.
Användarvisningsbild
av svergie2
Lövet skrev:
svergie2 skrev:
Lövet skrev: Tveksamt att detta är självskrivet att Volvon är bättre på. Passiv säkerhet delvis kanske. Aktiv är jag tveksam till. Finesser finns inte fler på Volvon. Ljudanläggningen är inte bättre. Andrahandsvärdet är sannolikt starkare i procent men i kronor tappar du mer.

Vi måste ju prata om bilar i någorlunda samma utförande. 90% av det du listar upp har varit tillval under tiden V70/XC70 sålts. Det är först sista modellåren som det börjat bli standard. Aktiv säkerhet är för mig hur bilen beter sig på vägen och där vill jag påstå att Volvon inte har några nämnvärda fördelar förutom att den är mjukare fjädrad. Tittar man sedan på vad som ingår i nya generationen Superb så blir det nog mer lika än någonsin: http://www.skoda.se/models/superb/sakerhet/
Dom avancerade säkerhetsfunktionerna finns ju där till köparens förfogande, ett tillval så får man allt jag radda upp och kanske någon funktion till som jag ev har glömt för 14 000(?). Vi får ju jämföra dom bästa scenarion för resp. bil och inte dom sämsta :)
av llesrof
crumpets skrev:
llesrof skrev:Den nya Superben är ju snyggare än alla Volvos modeller tillsammans. Och förmodligen minst lika bra.
:lol: Helt seriöst. Nej, inte en chans. Man får vad man betalar för och det är en betydligt billigare bil.
Denna inställningen infinner sig ofta hos Skodaägare som blir hemmablinda efter ett tag men man lurar bara sig själv. Det är förmodligen den bästa bilen i sin prisklass men det stannar där.
Ja, det handlar ju om att motivera sitt val för sig sig själv och andra, precis som du själv gjorde nu när du indirekt påstod att Volvo är bättre bara för att den kostar mer. Någonstans finns det en brytpunkt där ett högre pris inte står i relation till hur bra bilen är. Jag tror att volvoägare är minst lika hemmablinda som skodaägare. Du bevisade just det :wink:
av llesrof
Ja, det är jag. En motsvarande XC70 känns inte 70.000 skattade kronor bättre medan Superben inte heller känns 70.000 kronor sämre. Men som jag sagt, det finns skillnader men summan är bättre än delarna.
Användarvisningsbild
av crumpets
llesrof skrev:
crumpets skrev:
llesrof skrev:Den nya Superben är ju snyggare än alla Volvos modeller tillsammans. Och förmodligen minst lika bra.
:lol: Helt seriöst. Nej, inte en chans. Man får vad man betalar för och det är en betydligt billigare bil.
Denna inställningen infinner sig ofta hos Skodaägare som blir hemmablinda efter ett tag men man lurar bara sig själv. Det är förmodligen den bästa bilen i sin prisklass men det stannar där.
Ja, det handlar ju om att motivera sitt val för sig sig själv och andra, precis som du själv gjorde nu när du indirekt påstod att Volvo är bättre bara för att den kostar mer. Någonstans finns det en brytpunkt där ett högre pris inte står i relation till hur bra bilen är. Jag tror att volvoägare är minst lika hemmablinda som skodaägare. Du bevisade just det :wink:
Hej hallå! Jag provkörde samtliga golfklassbilar när jag skulle skaffa V40:n, både billigare och dyrare. Körde innan det en Honda Civic... Skulle inte vilja kalla mig hemmablind bara för att jag hänger på jagrullar :P
Det är stor skillnad mellan prisklasserna, så är det bara. Jag har kört både superb octavia och fabia och vad du än säger ÄR det inte samma känsla i dem. De är solklart bäst av budgetbilarna och jag hade förmodligen hellre köpt än Skoda än en överprisad VW som har samma kvalitetskänsla. BMW 1-serie är ett riktigt skämt också interiört. Men V40 och en högspecad A3 slår alla de på fingrarna utan problem. Det är definitivt inte priset som dikterar, då hade 1-serien eller A-klassen stått som etta på prispallen och så är verkligen inte fallet...

Håller dock helt klart med om att det är högst tveksamt om det alltid är värt prispåslaget. För min del var det helt enkelt summan av allt. Bra komfort, snygg design, klassledande säkerhet. Lägger man inte så många mil på bilen blir såklart prioriteringarna annorlunda.
av llesrof
Visst känns det billigare i många avseenden, men den är ju billigare också. Rätt mycket billigare. När jag räknat samman alla plus och minus med all märken och modeller så är den "good enough". Vilka var alternativen jg kollade på? Inte så många egentligen.
XC70 - cirka 50.000 spänn till för motsvarande begagnad jämfört med Skodan.
VW Passat Alltrack - fin bil, kompisen hade en. Men tveksam kvalité.
Kia Sorento -12 - mer SUV. Mysig men kändes plastig. Dyr i drift.
Ford Kuga -12: bra men trist. Och så är det en Ford.
Subaru Outback: lycka till att hitta en med den utrustningen jag ville ha.
Opel Insignia Country Tourer: mycket pengar för trist bil.
Skoda Superb Alldrive: Som en Passat Alltrack men fulare men mer prisvärd. Dessutom verkar Suberben ha väldigt få fel enligt Bilprovningen.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]