Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bagarn92
Tjenare!

Jag har en t5a som har gått jätte konstigt ett tag nu och vänder mig nu till er då jag har lagt ner för mycket pengar på skit-mekaniker. :(

Det började med att bilen "slutade ladda" i några sekunder efter snabb uppväxling från tex 3an (5000rpm) till 4an och sedan börjar ladda igen. Som att bilen får för mycket bränsle just då. Var på turboservice i Göteborg och de konstaterade att turbon var fullt frisk men antog att det var något med bränslet istället.
Mekonomen och Volvo säger olika saker och har provat båda alternativen utan framgång...

Jag provade en dag att radera felkoden själv och fick då jämnare tomgång, men den går som en 140hk:are tills felkoden kommer tillbaks.
Kan felet ligga hos LMM eller är jag helt ute och cycklar?

Tacksam för alla svar!
Mvh :D
Användarvisningsbild
av greeeken
bagarn92 skrev:Tjenare!

Jag har en t5a som har gått jätte konstigt ett tag nu och vänder mig nu till er då jag har lagt ner för mycket pengar på skit-mekaniker. :(

Det började med att bilen "slutade ladda" i några sekunder efter snabb uppväxling från tex 3an (5000rpm) till 4an och sedan börjar ladda igen. Som att bilen får för mycket bränsle just då. Var på turboservice i Göteborg och de konstaterade att turbon var fullt frisk men antog att det var något med bränslet istället.
Mekonomen och Volvo säger olika saker och har provat båda alternativen utan framgång...

Jag provade en dag att radera felkoden själv och fick då jämnare tomgång, men den går som en 140hk:are tills felkoden kommer tillbaks.

Tacksam för alla svar!

P0172 betyder:
Adaptiv lambdareglering,

Vad säger Volvo o vad säger mekonomen
av ThunderAce
Felkodsinformation

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen λ tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkod ECM-261A att sättas (P0172 allmän kod)

Felorsak

luftläckage insug
högt bränsletryck
läckande insprutningsventiler
defekt luftmassmätare
förorenad motorolja
för hög oljenivå
defekt lamdasond
av bagarn92
greeeken skrev:
bagarn92 skrev:Tjenare!

Tacksam för alla svar!

P0172 betyder:
Adaptiv lambdareglering,

Vad säger Volvo o vad säger mekonomen
Mekonomen sa att felkoden inte va nått o bry sig om, de släckte den bara. O Volvo ville byta bränslefilter vilket jag gjorde själv.
av bagarn92
ThunderAce skrev:Felkodsinformation

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen λ tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i det undre dellastområdet kommer felkod ECM-261A att sättas (P0172 allmän kod)

Felorsak

luftläckage insug
högt bränsletryck
läckande insprutningsventiler
defekt luftmassmätare
förorenad motorolja
för hög oljenivå
defekt lamdasond
Tack! Jag skall visa detta vid nästa verkstadsbesök ☺
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]

Jo men om de sänker vanliga priset så b[…]