lennarte skrev:Det kan väl inte vara olagligt??
Du svarade på din egen fråga:
lennarte skrev:Problemet är att det egentligen behövs en ombyggnad av motorn så man kan köra 100% etanol, och det är (vad jag vet) inte tillåtet på helbilsgodkända bilar.
... Förutom att det gäller inte bara helbilsgodkända bilar. Det är en ändring av motorn, och det måste reggas. Och för att regga med annat drivmedel på en motor ej byggd för det måste man ha avgasintyg ifrån tillverkaren(lycka till att få det!), intyg av körcyklar, intyg ifrån tandläkaren, intyg ifrån fan vet allt...
Bilar äldre än -76(eller var det -78?) kan man ändra motorn på utan större mankemang utan massa intyg och skit. Nyare är det betydligt svårare med.
Bilar t om -92 har ju möjligheten att byta motor, och då kan man ju byta till en etanolmotor t ex med tillhörande avgasrening och allt som nu behövs. Efter -92 är det i praktiken tvärstop därimot.
Undantaget här är då alltså om man går via ombyggt/amatörbyggt fordon, då är det ok att även byta bränsle under vissa förutsättningar. Men det är både dyrt och kräver betydligt mer ombyggnad än bara ett bränslebyte(bakaxel, bromsar, rattinfästning osv).
Dom flesta bensinmotorer klarar ju 100% E85 utan problem med anpassade spridare och programvara, samt nya bränsleslangar som tål E85. Ev. en bränslepump också. Det kostar väl knappt en 10-del av vad ett ombyggt fordon skulle kosta.
Det jag menade med förra inlägget var att en E85 konvertering inte skulle vara värre än att montera en dragkrok. Man konverterar, besiktningen noterar bytet på nästa besiktning, done. Kan sträcka mig till att en vanlig reggning skulle krävas, där dom kollar slangar osv samt avgasvärdena.
Blandtankning är ett kapitel för sig, som inte riktigt hör hemma här. Svårt att blandtanka med något som är förbjudet(om nu fallet skulle bli så).