Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cellen85
Hej, köpte mig en V60 d3 2012 i fredags och funderar på att montera dragkrok. Volvo vill ha ca 7800kr lösning.
Har dock hittat thule dragkrokspaket för 3100kr där jag kan montera dit den själv.

Tänkte kolla om någon har erfarenhet ill att montera dit dragkrok själv? Är det svårt och behövs programvaran uppgraderas eller kan jag få det att funka själv?
av Gabriel
Jag vet att dragkrokskungen påstår att deras krokar levereras med elsatser som är fullt kompatibla med bilen och ev backsensorer. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
Användarvisningsbild
av skalman65
När jag undersökte för att montera krok på våra S40 -09
Fick jag till svar att det bara var Volvo som kunde fixa till program uppdatering. Kroken och el kunde jag lösa själv .
Men för att kunna besikta skulle Volvo behöva göra det sista.
Vi funderade om det inte var bättre i det fallet att låta Volvo göra hela jobbet , för garanti etc...
av Cellen85
Jo, dragkrokskungen säger att det går att koppla förbi bilens elsystem så att man inte behöver uppdatera programvaran. Dock vet man ju inte hur väl det fungerar. :shock:

Nu för tiden behöver man ju inte besikta om bilen vid installation av dragkrok heller så vet inte riktigt hur jag ska göra med dragkroken, om jag ska köra på en thule 13 polig från dragkrokskungen för ca 3100kr (montering själv) eller passa på att fixa dragkroken på bilia när jag ändå ska genomföra service. (7800kr för 13 polig, då ingår också montering samt en adapter för 13 till 7 polig, dessutom fixar de programvaran och allt sånt)Frågan är bara om det är värt 4700kr att låta Volvo fixa kroken eller inte... :???:
av Petzzon
Köp kroken vart du vill, men köp original kabelsats, montera själv och ladda ner programvara i samband med service. Kolla efter drag på bertelshofer.com
av Cellen85
Petzzon skrev:Köp kroken vart du vill, men köp original kabelsats, montera själv och ladda ner programvara i samband med service. Kolla efter drag på bertelshofer.com
Brukar det kosta extra att få den programvaran installerad I samband med service?
av ef98dpa
Cellen85 skrev:Jo, dragkrokskungen säger att det går att koppla förbi bilens elsystem så att man inte behöver uppdatera programvaran. Dock vet man ju inte hur väl det fungerar. :shock:

Nu för tiden behöver man ju inte besikta om bilen vid installation av dragkrok heller så vet inte riktigt hur jag ska göra med dragkroken, om jag ska köra på en thule 13 polig från dragkrokskungen för ca 3100kr (montering själv) eller passa på att fixa dragkroken på bilia när jag ändå ska genomföra service. (7800kr för 13 polig, då ingår också montering samt en adapter för 13 till 7 polig, dessutom fixar de programvaran och allt sånt)Frågan är bara om det är värt 4700kr att låta Volvo fixa kroken eller inte... :???:
Är det inte märkligt att det kostar 8.600kr att lägga till ett fast drag när man konfigurerar en ny V60 men att det endast kostar 7.800kr att eftermontera?
av Cellen85
ef98dpa skrev:
Cellen85 skrev:Jo, dragkrokskungen säger att det går att koppla förbi bilens elsystem så att man inte behöver uppdatera programvaran. Dock vet man ju inte hur väl det fungerar. :shock:

Är det inte märkligt att det kostar 8.600kr att lägga till ett fast drag när man konfigurerar en ny V60 men att det endast kostar 7.800kr att eftermontera?
Åhfan. Fick höra av en bilmek på annan märkesverkstad att när folk beställer ny bil med dragkrok är det inte fabriken som monterar kroken, utan företaget som säljer bilen monterar den innan leverans.. Så om det funkar desamma på på Volvo borde det inte vara någon skillnad I pris heller :S

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.