NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvov5007
Låter snarlikt mitt problem som jag hade förutom att jag även hörde ett vinande ljud, som förvärrades vid högre varv, och att bilen dog om jag inte varva motorn.

Till en början var det bara ljudet som jag åkte runt med ett par dar, sen dök el service meddelande upp en morgon och efter några minuter även varningslampor så som ABS. När jag sedan nådde mitt mål så tryckte jag ner kopplingen och bilen dog. Den gick fortfarande att starta men att man var tvungen att gasa lite vid rondeller och rödljus för att den inte skulle stängas av.

Påväg hem så dog styrservon också, blev jävligt trögt o svänga. Hursomhelst så tillslut fungerade ingenting, gick inte att fjärrlåsa bilen eller låsa upp. Var tvungen att använda nyckel, och när jag väl satte in bilnyckeln i låset så hörde man inte klicket för rattlåset och inget hände när jag vred om nyckel. Så jag fick ringde bärgare och tog den till Upplands motor som kolla på den och kom fram till att generatorn va paj o den hade kortslutit batteriet.

8000:- gick det på allt som allt med bärgning, felsökning, ny generator, nytt batteri.

Vet inte om det är samma problem som du har men kanske hjälper på någotvis.
av Bilskojare
volvov5007 skrev:Låter snarlikt mitt problem som jag hade förutom att jag även hörde ett vinande ljud, som förvärrades vid högre varv, och att bilen dog om jag inte varva motorn.

Till en början var det bara ljudet som jag åkte runt med ett par dar, sen dök el service meddelande upp en morgon och efter några minuter även varningslampor så som ABS. När jag sedan nådde mitt mål så tryckte jag ner kopplingen och bilen dog. Den gick fortfarande att starta men att man var tvungen att gasa lite vid rondeller och rödljus för att den inte skulle stängas av.

Påväg hem så dog styrservon också, blev jävligt trögt o svänga. Hursomhelst så tillslut fungerade ingenting, gick inte att fjärrlåsa bilen eller låsa upp. Var tvungen att använda nyckel, och när jag väl satte in bilnyckeln i låset så hörde man inte klicket för rattlåset och inget hände när jag vred om nyckel. Så jag fick ringde bärgare och tog den till Upplands motor som kolla på den och kom fram till att generatorn va paj o den hade kortslutit batteriet.

8000:- gick det på allt som allt med bärgning, felsökning, ny generator, nytt batteri.

Vet inte om det är samma problem som du har men kanske hjälper på någotvis.
Lutar mer och mer mot generator. För ibland har jag haft ett vinande ljud i bilen.
av timebandit
Hoppas det är enkelt att utreda i vilket fall som helst.
Vinande kan man få av mycket tyvärr. Vattenpump, spännrullar osv.
Hade själv en del från både Vattenpump och spännrullar. Trodde generator hela tiden men inte denna gången som tur är.
Användarvisningsbild
av volvov5007
Bilskojare skrev:Idag kom facit.
En ny generator åkte jag på :evil: :evil:
Usch.. Inte billigt. Jag beklagar sorgen.
av dieselputte
Bilskojare skrev:Idag kom facit.
En ny generator åkte jag på :evil: :evil:
Tråkigt ... ingen försäkring som kan tänkas gälla ? Yngre än 8 år och mindre än 15000 mil? Jag slantade upp 2000kr i självriks.

Se bara till att de sätter dit 150 A generator och inte än 120 A.
av Provocative77
dieselputte skrev:Dina larm orsakas av låg spänning vilket kan ha flera orsaker. Den mest troliga är trasig generator då det är vanligt på dessa bilar. Har du "El service" larmet hela tiden så är det nåt med generatorn. Utan laddning räcker energin i ditt batteri för en del körning, men till slut blir spänningen för låg och då kommer en massa larm.

Andra möjliga orsaker, dåligt batteri, överslag i startmotor (inte så vanligt) , problem med jordningar vid vänster fjäderben.
Eftersom batteriet är nytt så är detta nästa steg o antagligen det troliga.
av dieselputte
Provocative77 skrev:
dieselputte skrev:Dina larm orsakas av låg spänning vilket kan ha flera orsaker. Den mest troliga är trasig generator då det är vanligt på dessa bilar. Har du "El service" larmet hela tiden så är det nåt med generatorn. Utan laddning räcker energin i ditt batteri för en del körning, men till slut blir spänningen för låg och då kommer en massa larm.

Andra möjliga orsaker, dåligt batteri, överslag i startmotor (inte så vanligt) , problem med jordningar vid vänster fjäderben.
Eftersom batteriet är nytt så är detta nästa steg o antagligen det troliga.
Det var ju generatorn, att TS hade nytt batteri visste jag inte då han skrev och laddade upp det inlägget medan jag skrev ovanstående.

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]