Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pelle1963
Hej!

Jag skulle byta torkfilter på grabbens S70 -97 GLT och filtret är riktigt rostigt, läcker troligen där. När jag kom till springlockkopplingen på torkfiltret gick jag bet trots att jag har springlocköppnare som verkstäderna har (plast). Kopplingen sitter som berget och fjädern som borde röra sig gör det inte alls. Någon som har tips och tricks att bjuda på? Alternativa metoder?

Pelle
av *pettson*
Är systemet tömt? För annars ligger det last på kopplingen. Då spärrar den riktigt hårt.
OM systemet är tömt så på med lite rostlösare i springan. Sen pressa ihop kopplingen samtidigt som du lirkar lite med verktyget, då ska det fjädra undan och bli fritt.
av pelle1963
*pettson* skrev:Är systemet tömt? För annars ligger det last på kopplingen. Då spärrar den riktigt hårt.
OM systemet är tömt så på med lite rostlösare i springan. Sen pressa ihop kopplingen samtidigt som du lirkar lite med verktyget, då ska det fjädra undan och bli fritt.
Tack för tipset, pettson! Systemet är helt tomt på gas. Jag var tveksam att gå på med 5-56 och liknade eftersom det inte är bra för o-ringar, men det kanske inte når o-ringen i detta läge. Efter ytterligare inspektion verkar nästan fjädern i kopplingen ha ingått en elektrolytisk förening med röret, som fastlimmad. Kan man pilla lite med en instrumentmejsel och försöka få den att släppa från röret, eller är det ingen bra idé?
av *pettson*
5-56 är som sagt inte så bra. Inte med tanke på o-ringarna, utan som rostlösare eller liknande. Det är deodorant, inte något bra medel, men kanske duger det till det här. Lirka BARA med verktyget, inte med mejslar.
I övrigt så kan aldrig spray nå in till o-ringarna som du för övrigt ALLTID byter när du öppnar något i AC systemet. O-ringen/ ringarna (är ofta två) ska sen smörjas med samma olja som du ska använda till torkfiltret innan du sätter ihop systemet.
av pelle1963
Liten uppdatering: springlockkopplingen släppte inte hur jag än bar mig åt. Till sist sågade jag av röret en decimeter före kopplingen, släppte på lågtrycksröret vid torpedväggen och plockade bort från bilen. En minuts arbete senare släppte kopplingen från röret.

Nästa problem var att få av returslangen till kompressorn från torkfiltret. Här var det lika illa. Jag demonterade kopplingen från kompressorn och lossade så jag hade allt i handen. Hur svårt kan det vara nu? Nja, kopplingen satt som f*n själv. Tre man med full kraft rubbade inte någonting och till sist gick röret på torkfiltret av. Det ska ju kastas, så med en lös koppling sattes den i skruvstädet. Tre man igen som tar i med full kraft. Ingenting händer nu heller. Bergfast sa Bull.

Gängorna på muttern har förmodligen rostat ihop så de är förstörda och att värma med gassvets skulle inte ge en fungerade koppling, så nu blir det skroten och en bättre beg 517404. :roll:
Skönt att spring-lock kopplingen släppte. Bytte torkfilter på min bil för inte så länge sedan och då släppte sugslangen från torkfilteret ganska lätt och det trodde jag inte.
Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]