Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag skapar en tråd för att rådfråga med er lite bättre kunnande här angående den familjebil som tjänar familjen jag tillhör. Bilen i fråga är en Volvo V70N av årsmodell 2002, med en 2,4-liters turbomotor. Över lag går bilen perfekt, har tjänat oss väl och har aldrig haft några stora bekymmer alls. Nu börjar den dock att uppvisa symtom som tyder på att någonting behöver åtgärdas och med tanke på hur många mil (35 000 sådana) den har rullat, är det inte mer än sympatiskt att underhålla den när den nu behöver det.

Symtomen då?

Vid start - oftast när den har körts tidigare under dagen, är värt att nämnas - hackar den emellanåt till under de första två, tre minuterna av tomgång som bilen är igång. Det händer - och har börjat hända mer nyligen - att den också dör vid något eller några tillfällen precis efter uppstart. Intensiteten på dessa symtom är som jag nämner alltifrån en till maximalt fyra gånger (att den hackar/mullrar/dör) inom de första tre minuterna som bilen varit igång. När väl det sista "hacket" försvinner - då går bilen precis som vanligt. Vid "hackandet" sker precis "hackande" - bilens motor mullrar till och bilen vibrerar, varvtalsmätaren går ned till 500-700 varv per minut och sedan återgår motorns varvtal till det normala snabbt igen och lägger sig något högre.

Om bilen börjar köras direkt efter att man har startat den - det vill säga; innan hackandet har lagt sig - finns det risk för att bilen dör ute på vägen. Dör den inte, då känns det när hacken kommer precis som att ett vakuum uppstår i bränsleinsprutningen, varvid bilen tappar kraft och sedan återkommer motorns effekt någon sekund efteråt.

Lite generell information om bilen är att det var ett tag sedan en service gjordes på den. Därav ska jag vara vänlig mot mina föräldrar genom att serva bilen inom kort. Jag kommer då att se till att byta tändstift, olja, oljefilter, luftfilter och bränslefilter.

Felkoder har inte lästs ännu, vilket kan vara viktigt i sammanhanget. Tanken är att jag ska försöka komma över en felkodsläsare omsider, eller att jag åker ned till Volvo med bilen och läser ut felkoderna där. I vilket fall som helst ska de läsas. Jag tycker ändock att det är på sin plats att konsultera med er här på forumet för att se vad ni tror eller om någon har haft liknande bekymmer.

En halvtaskig film på symtomen såg jag till att framställa också. Ironiskt nog var det extremt svårt att få med bilens symtom på bild; varje gång när jag skulle filma uppstarten lät den bli att uppvisa några problem. När jag sedan inte var med i bilen och mina föräldrar själva körde den - då jävlades den minsann.

Här är filmen:

Vid omkring 00:18 sekunder in i filmen syns "hackandet" - det var tyvärr det enda symtomet som dök upp vid just den uppstarten. Tänk er att ett sådant hackande som illustreras på filmen sker ytterligare en till tre gånger under de följande två minuterna, eller att bilen dör, så har ni en klar bild över hur hela problembilden ser ut.

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig söndag!

Med vänliga hälsningar,
Familjebilen
marimbalanguage skrev:Jag hade satsat pengar på gasspjället.
Ta loss insugsslangen och gör rent spjället, kanske det hjälper.
Är det ett avancerat jobb på de här årsmodellerna? Och var sitter gasspjället respektive insugsslangen till att börja med? Jag förmodar att det sitter någonstans kring eller under insuget.

Jag är nämligen mest van vid Volvo 740 GL och Volvo 945 LTT, vilka ju har ganska annorlunda uppbyggnad vad gäller placeringen av motorsystemen.

I dag gjorde jag i alla fall en helservice på bilen, med oljefilter- och oljebyte, nytt bränslefilter, nya tändstift, nytt luftfilter och lite småplock. När jag höll på med tändstiftsbytet plockade jag bort tryckröret för att enklare komma åt, och märkte då ett synnerligen konkret fel i motorn.

När tryckröret skulle sättas tillbaka tyckte jag att den nedre tryckslangen, som går mellan intercoolern och tryckröret, var något mjuk och kladdig. Därför tog jag bort den, varefter jag såg att den var sprucken och hade ett stort hål på sidan som går mot fronten. I vilket fall som helst tvättade jag av slangen, använde bromsrengöring och bensin för att få bort olja och kladd, för att sedan trycka in en multisprayflaska i tryckslangen (för att få lite spänst) och slutligen tejpade jag ihop slangen provisoriskt med en hel del silvertejp.

Nu sitter den tejpade tryckslangen på plats - utan multisprayflaskan, givetvis :D - till jag införskaffar en helt ny under veckan som kommer.

Vad beträffar felet med att bilen hackar i början, är det något den fortfarande gör - servicen och den tillfälliga reparationen av tryckslangen till trots. Däremot upplevde jag att hacken och omfattningen av dessa faktiskt har blivit färre - dock inte helt frånvarande. Men en förbättring blev det onekligen.
Jo det är lite knepigt att rengöra spjället på dessa 2.4t motorer då det sitter under insuget och det är ganska trångt..

jag rengjorde mitt i fredags, plockade bort tryckrör över motorn, fläktkåpan (lossa två 10skruv och elkontakter, sen bara lyfta ur) sen ta bort röret mellan IC:n och spjället (sitter med slangklämmor (storlek 7) även friskluftsintaget mellan fronten och luftburken, samt plocka loss kontakterna till givarna på röret, sen är det fyra 10bult som håller spjället på plats emot insuget, samt du behöver lossa fästet på startmotorn med så du får loss elkabeln som dom idiotiskt nog dragit bakom startmotorn, sen ner med spjället, och glöm inte att köpa ny packning på volvo (42:-)
Sen bara använda en tandborste/babywipes typ för att gnugga bort ev beläggning i hus/spjället.. :)

sen återmontera det på samma sätt, och har du tur så går bilen bra igen :)

här har du det jag skrivit fast på video :)

En annan infallsvinkel är att det är glappkontakt i elanslutningen till bränslepumpen. Ta bort plåtlocket under vänster baksäte. Under detta finns ett vitt lock som täcker vänster tankgivare. Till och med modellår 02 går också matningen till bränslepumpen genom detta lock. Det är inte helt ovanligt med varmgång i locket. Har man tur kan detta synas där sladdarna går in i locket. Min bil dog i en rondell utan förvarning, men det finns även beskrivningar på detta forum där det varit sporadiska störningar.

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]

Luktar avgaser i kupen

Kollat på vevhusventilationen. EGR ventil, o[…]

Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]