Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jokkesundberg
Jag har en -03 xc d5 automat.
När jag lägger in backen så rycker den , precis som om den inte riktigt får olja å drar . Om jag drar till p å tillbaka till r några gånger så brukar den dra som vanligt . Någon som vet felet?
Användarvisningsbild
av milktrucker
AW55-lådan ska ha sticka så det är bara att kolla
Användarvisningsbild
av milktrucker
otät ventil då......
Användarvisningsbild
av milktrucker
filtret sitter innne i växellådan och då menar jag inne i mitten så man får plocka ner hela lådan i beståndsdelar. Men det är inget fel på filtret för då hade lådan inte fungerat ö.h.t.

min misstanke är följande:
en hydraulisk växellåda arbetar med olja under tryck. utväxlingen sker med planetväxlar som sitter på olika axlar och på axlarna sitter lameller. beroende på vilka lameller som oljan trycker ihop fås olika utväxlingar i planetväxlarna.
för att styra vilka lameller som ska tryckas ihop har lådan ett ventilsystem som består av metallstavar med olika fasningar, vilka skjuts genom ett hål i en labyrint fylld av olja. Beroende på vart staven flyttas i labyrinten tar oljan olika vägar och går till olika lameller.
labyrintväggarna har packningar mot staven, vilket gör att staven går trögt att flytta(ska iaf göra). Ibland går packningarna sönder och oljan läcker till en annan gång i labyrinten(och kan pressa samman lameller för att lådan ska driva framåt), samtidigt som oljetrycket blir för lågt för den tilltänkta lamellen och lådan svarar dåligt. lådan vill alltså driva både framåt o bakåt smatidigt
Användarvisningsbild
av milktrucker
en växellåda som sitter longitud på kardan har inte krav på vissa mått, de har dessutom ingen diff. En transversal låda är mycket mindre, innehåller fler växlar (4-8 st) och ska samtidigt rymma diffen för framaxeln. Därför blir konstruktionen lidande.

En AW71-låda, som är för bakhjulsdrivna bilar, har bara fyra steg vilket inte kräver speciellt avancerad konstruktion, likaså tål den inte heller så mycket vridmoment. kanske kring 300 Nm. nya transversala AW TG81 klarar typ 500 Nm och har 8 växlar. Hur man lyckats få en det i en så liten låda vet jag inte, för ju fler planetväxlar som finns i lådan, ju mindre måst de vara, vilket i sin tur gör att de inte tål högt vridmoment.
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Aha, nu fann jag fler inlägg kring detta p&ar[…]

Är det samma om du håller dig till ladd[…]

Luktar avgaser i kupen

Hej Kan vara en eller flera spridares tätnin[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Bilen får sedan 6000 mil tillbaka 5W-30 C2/C[…]