NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

timebandit skrev:
linnar skrev:
timebandit skrev: Hoppas du blir nöjd över bytet. Gäller ju inte att bara stirra sig blind på förbrukning utan försäkring, service och allt annat som kostar. (reparationer kan man aldrig ta med i beräkningen då det faller ut helt olika ändå, shit happens sometimes typ) :)

Men hur stor skillnad är det i själva körkänslan/glädjen? En diesel är trots allt en diesel :)
Jo, du har rätt. Denna kostar 1.080kr i skatt Dieseln kostar 3500kr om jag inte minns fel.
Dieseln kändes som en råbarkad kämpe medan 1.8F går tyst och mjukt på tå och vill för allt i världen inte möta kämpen fullastad i ett race upp för en brant backe. Men på rak fin väg är 1.8F den som är Kung. Så känns det just nu.
Tyvärr sitter det östads-backelit-rullar på fälgarna så det gör inte bilen full rättvisa.

Men vem säger att det är "fel" att det blir lite slöare i backar osv? Allt beror ju faktiskt på HUR man använder sin bil :) Dessutom får man inte köra för fort och tävla på vanliga trafikerade vägar ändå ;) :)

Efter att ha gått från våran slöa gamla V70 till våran 2.0D så har jag extremt svårt att se mig kunna gå tillbaks några steg. Möjligen en T3 då men vridet ligger ju inte riktigt där som det gör på en diesel.
Visserligen kör jag rätt så lugnt och sansat men dom gånger man har behövt den där kraften så har den funnits där på våran 2.0D.
Visst har vi haft våra problem med bilen men i slutändan när bitterheten lagt sig så är vi trots allt väldigt nöjda med den. Sedan är det ju alltid ett plus om man är intresserad och försöka göra vissa saker själv.

Stämmer nog bra det. Skatten höjdes ju i år till 3500:-.
Allt räknar ju sina kronor olika men vi kom ju från en gammal V70 som drog 1.0/l i snitt, som bäst runt 0.95 och en skatt på 2000:- tror jag.
Vi har nästan halverat bränslekostnaden. Inte ens kostnaden för dyrare service äter upp den kostnaden. Reparerar dessutom denna mycket mindre än V70'n.

Det är väldigt svårt att motivera ett bilbyte ekonomiskt egentligen. Man får bara låtsas att den där månadskostanden för lånet alltid har funnits och alltid kommer göra det så får man räkna på resten :)
Var och en är Kung i sitt eget land!
Min beskrivning om race var en målande förklaring hur jag högst personligen uppfattar skillnaden mellan två bilar.
linnar skrev:
Var och en är Kung i sitt eget land!
Min beskrivning om race var en målande förklaring hur jag högst personligen uppfattar skillnaden mellan två bilar.
Exakt så! :)
Jo det förstod jag, ville bara bre på lite om att man kanske inte behöver ha så mycket "onödig" kraft i en bil :)
Men fortsätt du skriva om eventuella för och nackdelar som du upptäcker osv. Kan vara av intresse trots allt.
Kul! Välkommen till flexifuel-landet!
Berätta gärna mer om objektet och bilder uppskattas alltid!
grillchips skrev:Kul! Välkommen till flexifuel-landet!
Berätta gärna mer om objektet och bilder uppskattas alltid!
Tack!
Får se om jag hinner skicka upp några bilder.

Kan säga att den verkligen är lågt växlad. Det är lite farligt att de lagt backen där 6:an ligger på 2.0D.... :oops:
Har nu kört några mil och är överlag nöjd med den. Jag har inte längre blyfot eller prestigekrav. Mitt barnbarn
har en Audi med v8 som jag kan köra om jag vill bli av med den värsta race-känslan (fast den bilen låter mer än
den är).

Just nu ligger snittförbrukningen på 0,83 lit/mil (bensin) utan att jag anstränger mig att köra snålt. När jag ligger
i 80 km/h på rak väg med farthållaren ligger förbrukningen mellan 0,55 och 0,65. Med riktig snålkörning och planering
av hur man kör är det inte omöjligt att komma ner på 0,75 lit/mil.
En bit på väg till att ligga på 0,75 blir att byta däcken. Just nu är det 17 tumsfälgarna 225x45. De är riktiga bakelit-
rullar, hårt som fan och låter som plast mot asfalt. Om jag byter dem mor 205x50 eller 55 tror jag att det går att
förbrukningen kan bli lite lägre. Med dessa storfotade hjul spårar bilen en aning. Det är ett satyg man får leva med
om man vill vara välskodd.

Bilen går tyst och silkesmjukt. Upptäckte förresten att förtjänsten med etanol kan gå förlorad med tätare oljebyten.
Förre ägaren har dock kört på bensin men bytt olja som om han kört på etanol, alltså service var tusende mil, kanon
för mig :D , säger jag.
Det finns en logik med dom här oljebytena. I alla fall för oss som kör på E85. Oavsett hur långt man kör, bör man ju byta motorolja varje år. (Helst inför vintern) Dom flesta av oss (?) kör kanske 1000 - 1500 mil om året. Då har du ändå kostnaden för oljebytet där.

Ett litet tillägg för den som undrar: Varför skall man byta olja i så täta intervaller på en FFV? Två skäl vet jag. Etanol löser smuts, sot och kockslagringar rätt bra. Det gör inte bensin.
Etanol som läcker förbi kolvringar och tätningar hamnar så småningom i motoroljan men blandar sig inte speciellt bra med oljan.*
Därför bör man byta olja med kortare intervaller.
Det senare förhållandet kan man motverka genom att köra bilen ordentligt genomvarm. Då avdunstar etanolen och kommer genom EGR och vevhusventilation tillbaka till förbränningen där den gör nytta. Alltså: Undvik så långt det går kallstarter och korta körningar där motorn inte har blivit ordentligt uppvärmd.

*Det går att köra tvåtaktare på etanol också. Men om man har blandsmörjning, olja i bränslet, måste det vara speciella oljor. Dom finns, så det är inga problem med det.
Satt själv för två veckor sedan och räknade på vad som skulle vara billigast av 2.0D och 1.8F med syrran och hennes kille. Vi missade också först att det var service var 1000 mil på 1.8F vilket äter upp vinsten med den låga skatten (de pendlar 3500 mil per år). Men samtidigt noterade vi att priset på en begagnad 1.8F generellt var lägre (tittade på -05 till -09) samt att många 2.0D gått runt 12k vilket betyder byta partikelfilter som är en stor utgift. Tittade ex på en 2.0D som gått 13,5K partikelfilter ej bytt, så frågar ägaren varför och får till svar att "nja, den tänder väl någon lampa när det ska bytas?" sedan är oljan 1,5cm över max på stickan så då tänker man att; ja lycka till med den, och ser en run-away-diesel framför sig...

Nu blev det att de köpte en 1.8F i alla fall i slutändan, då man ju ska tänka in att om man hittar en bil man trivs med kan man ju inte alltid räkna varje öre. Det gör man ju knappast med sitt boende...
Körde idag 20mil. Moterväg hela vägen, låg på 110km/h. Snittförbrukningen hamnade på 0,73 li/mil. Med C30 2.0D har jag kört samma sträcka flera gånger med en snittförbrukning på 0,63 - 0,68 lit/mil.
Otroligt liten skillnad ju
Oj drar en 2.0D så mycket? Känns som att den går bort helt som pendlarbil då. Man får ju lätt en 1.6D under 0,5 vid 110. 0,75 drar min V70 2.5T i 110 knyck... Automat ska tilläggas
frasse4 skrev:Oj drar en 2.0D så mycket? Känns som att den går bort helt som pendlarbil då. Man får ju lätt en 1.6D under 0,5 vid 110. 0,75 drar min V70 2.5T i 110 knyck... Automat ska tilläggas
Jag sade inte hela sanningen. Jag mätte 2.0D vid en fart av 115-120 på 110-väg och 125-130 på 120-väg. Alltså skulle jag med samma fart som 1.8F med 2.0D komma ner till 0,63 - 0,64 lit/mil.
Det är två saker man skall komma ihåg med 2.0D:

1. Det är i princip en prestandamotor med mycket kraft i.
2. Över 120km/h ökar förbrukningen markant.

Detta har jag mätt upp (+-0,30):
Vid 80 km/h drar den runt 0,40
Vid 90 km/h drar den runt 0,45
Vid 100 km/h drar den runt 0,50
Vid 110 km/h drar den runt 0,57
Vid 120 km/h drar den runt 0,65
Vid 130 km/h drar den runt 0,72
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7