Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Antar att du matade ström direkt på pumpens två stift. Inte helt ovanligt annars att det blir kabelbrott just i golvgenomföringen.
Men prova banka lite lagom på pumpen med något hårt medan du ger den ström. Hoppar den igång då så är det ändå bara att byta, men oavsett så känns det ju som att ett pumpbyte kan lösa problemet.

Inget måste att byta filtret, men är det inte gjort på ett tag så kan det vara läge nu när hela härligheten ändå måste tas ner.
Risken finns väl även att en havererad pump kan ha skickat ut div. skrot som fastnat i filtret.
Ett filter som börjar bli tätt sliter även mer på pumpen då den får jobba hårdare.
av BenneBanan
lagom trött u på detta nu idag innan jag plockade bort den gamla pumpen och filtret gjorde jag som ni skrivit att ge pump jäveln en smäll då gick han igång när jag satte ström på pumpen direkt men sen när jag satte i kablarna så går inte pumpen inte den bakre i heller.så då harman köpt en beganad pump ovh ettnytt ilter helt i onödan. så jag satte ström på bägge pumpar då märkte jag att returbränsleslangen eller vad den e till hade flera rost hål så det sprutade ut bensin under hela bilen så jag har rivit bort det gamla röret imorgon köper jag en ny slang och sätter dit men vad kan göra att inte pumparna går? det där schemat ser väldigt invecklat ut?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om pumpen är helslut tar den mer ström, kolla så inte säkringen har bränt. Både huvudpumpen och tankpumpen är säkrad med säkring 1. Tankkpumpen är säkrad med nr 11 också.

Mvh
Lennart
av BenneBanan
har bytt det rostiga röret till slang, satte direkt ström på bägge pumpar då gick han igång och går jätte fint men annars startar han inte om man kopplar sladdarna där dem ska vara? har 12 volt på säkring 1 och på 11 har jag 0.03 och när jag kör runt motorn har jag noll på 11:an
av volvo244gle
Kolla hur det ser ut i hållaren för bränslepumpsreläet. Finns det tecken på varmgång, d.v.s. brunfärgad eller smält plast runt något stift så är det ett tecken på dålig kontakt/glapp.
av BenneBanan
de e så att den bakre pumpen är hemakopplad så där den svarta dosan sitter i sluttet på varje ände där dem kopplas ihopa fick vi klippa för att på den gamla pumpen hade dem gjort en egen gjord eller vad de va sådet kanske e felkopplad men när jorden e kopplad så har vi prövat för där e 2 kablar som går bak som där e 12 volt på och en som där inte är ström på men hur ska det sitta? jag kanske har satt det fel?
av volvo244gle
Motorn startar och går fint när pumparna körs med egen matning, men ej när de är kopplade som de skall?

Ryck ur det vita bränslereläet. Ta en liten flat mejsel och peta försiktigt bort plasthöljet. Sätt tillbaka reläet på sin plats, slå på tändningen och be en polare kika så att spolarna drar.
Den ena spolen (system) skall dra när tändningen slås på.
Den andra spolen (bränsle) skall dra när startmotorn går runt. Om den inte gör det, så prova tryck in reläkontakten manuellt och se om motorn startar!
Om så är fallet, så kan det vara fel i bränsleboxen, att den inte matar ut någon styrström (=jordar) reläet.

Drar båda spolarna vid startförsök så är det bara börja följa kablarna, för då är något fel på vägen mellan relä > pumparna.

Ang. tankpumpen så lät det rörigt. Prova lossa allt där för att utesluta felkopplingar. Motorn borde starta enbart med hjälp av huvudpumpen om tanken inte är nästan tom.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här

Däckdimension

Ska du ha så mycket gummi som möjligt […]