Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Undrar lite kring motortvätt. Har haft min bil sedan dec då jag tog ut den som ny. Dock tycker jag motorrummet börjar se lite dammigt och smutsigt ut.

Hur ofta bör man samt hur ofta motortvättar ni andra?
av Schmoyoho
Högtryckstvätt använder du väl inte i motorutrymmet hoppas jag :shock:

Ifall du verkligen gör det: är det någon som har något skonsammare tips? Jag vågar iallafall inte gå loss med högtryckstvätten på min bil men jag skulle gärna vilja få åtminstone grundrent där under. Riktigt dammigt och trist där nu. Vet inte riktigt vad man vågar drista sig till där. Har funderat på att använda det som blir kvar av tvättvattnet och köra med en fuktad trasa...? Eller är det för mesigt och tidskrävande?
av Droopy
2 gånger per motortvätar jag, avfettning och högtryckstvätt, har gjort det på alla mina bilar och den enda som man fick vara liet försiktig med var 850in, det var lätt att det ran ner vatten i tändstiftsbrunnarna. Högtryckstvätta motorrummet gör alla rekondfirmor så det kan ni lungt fortsätta med, självklart ska man inet ha 80gradigt varmt vatten och 200 bars tryck, men det förstår nog de flesta.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Alternativt lite plastrengöring och en microfibertrasa och nån halvtimmes gnuggande, om man känner sig osäker. Ungefär den tid jag la ner, och det gjorde stor skillnad på utseendet :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Motortvätt gör att det ser fint ut men det innebär en hel del risker, ökat slitage och förkortad livsläng på bilen..

-Vatteninträngning i kontaktdon.
-Vatteninträngning i givare
-Vatteninträngning i elektronikboxar.

-Vatteninträngning lager, tex till spännrullar och dyligt.

-Avfettningsmedel torkar ut och minkar livslängd på gummislangar.
-Avfettningsmedel torkar ut och minkar livslängd på remmarna.

Visst bilen startar fint direkt efter tvätt , men jag har sett vad som händer under de följande halvåret med den lilla vattendroppen som har trängt in i givaren, kontakten eller elekronikboxen och så sakterliga rostar/oxiderar sönder innehållet. Ingen vacker syn när man öppnar och tittar efter 2 år senare för att bilen stannat.

Eller den lilla vattendroppen som kom in i lagret till spännrullen så lagret med tiden skär.
av Schmoyoho
Fuktad mikrofiberduk borde väl vara något mer tidskrävande än att högtryckstvätta men i princip helt skonsamt? I mina ögon är det ju bara presentationslagret som spelar roll, så lite tid som man ändå lägger under huven på bilar idag.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Då är jag nyfiken och omformulerar frågan lite,: är det på något sätt skadligt att inte tvätta motorummet? Dvs bara låta det vara?
av Droopy
Nä, det är inte skadligt att INTE tvätta motorrummet och det minskar inet bilens livslängd, och det gör inet tvätt heller................

kör en LT35a på jobbet som aldrig blivit motortvättat någonsin, den bilen är 11år och ser skaplig ut under huven faktiskt.

Så motortvätt ät inget måste, det fins massor som aldrig tvättar under huven.

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]

Gäller tidigare modeller som jag förs[…]