Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag får ofta detta vid körning i vänsterfilen när det är betongavdelare den tror på något sätt att det är ett fordon och det slutar inte förrän jag ställt bilen. Sedan är det borta nästa start igen.

HA, ha kanske är det Volvos nya system som skall undvika att man ligger i vänsterfilen för länge:)
Hämtade ut min V70 D3 CLASSIC igår. Första resan blev 50mil motorväg. På nedresan var det dagsljus och BLIS fungerade som det skulle men på tillbakavägen så började det skymma och jag fick disco i bilen. Oftast blinkade vänster BLIS då jag låg i omkörningsfilen men flera gånger blinkade den även när jag låg i högerfilen utan någon trafik runt om. Mycket irriterande så fick stänga av det. När säljaren ringer på måndag så får vi diskutera detta.
av s6025t
Det är ett vanligt att blis blinkar när man har lågt stående sol det står om det i instruktionsboken
XC60 o V/S60 har fått den nya varianten av blis som inte har kamera utan har radar istället den ska funka bättre mot sånt V70 har kvar den 1:a generationen blis med kamera under backspeglarna
http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... e8019141eb
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
s6025t skrev:Det är ett vanligt att blis blinkar när man har lågt stående sol det står om det i instruktionsboken
http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... e8019141eb
Jo det står att det kan felindikera men det står inget om det disco-inferno som vissa av oss upplevt. Hade lampan bara lyst av misstag så hade jag kunnat acceptera det, men detta blinkande är väldigt irriterande och återkom ofta, varannan till var femte minut.
Nu är min inte av samma årsmodell, så det kan förstås skilja något på hur systemet reagerar. Men att det blinkar till någon gång ibland, fast det inte finns någon bil, det händer. Speciellt om jag drar kapellsläp med lågt stående sol från sidan. Då blir systemet rädd för sin egen skugga, bokstavligt talat. Sen händer det att den får för sig att en kamera är blockerad. Kan förekomma på grund av snö eller vattendroppar, exempelvis. Men då blir det felmeddelande och ett snabbt, kontinuerligt blinkande i BLIS. Då som varning för att något är fel, inte för inbillade fordon. Sådana tillstånd försvinner ofta av sig själva.

Kommer man i något läge där BLIS hela tiden felindikerar så har du ju redan insett att det går att stänga av tillfälligt. Det hoppar igång automatiskt nästa gång du kör. Min bil har snabbknapp för BLIS på panelen.

Automatiska torkaren kan också få för sig att börja torka när solen står lågt och man kör i skog som ger upphov till ett ihärdigt blinkande av solen på rutan. Men det är ju bara att stänga av automattorkarna då.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
fredriktoday skrev:Hämtade ut min V70 D3 CLASSIC igår. Första resan blev 50mil motorväg. På nedresan var det dagsljus och BLIS fungerade som det skulle men på tillbakavägen så började det skymma och jag fick disco i bilen. Oftast blinkade vänster BLIS då jag låg i omkörningsfilen men flera gånger blinkade den även när jag låg i högerfilen utan någon trafik runt om. Mycket irriterande så fick stänga av det. När säljaren ringer på måndag så får vi diskutera detta.
Grattis till nya bilen Fredrik! Vi väntar också på en V70 D3 Classic som skall levereras i början av juli. Har du några generella erfarenheter, förutom BLIS, att delge redan nu? Hur känns motorn? Har du manuell eller automatisk låda?

Ursäkta att jag avviker lite från ursprungsfrågan!
ulf_gbg skrev:
fredriktoday skrev:Hämtade ut min V70 D3 CLASSIC igår. Första resan blev 50mil motorväg. På nedresan var det dagsljus och BLIS fungerade som det skulle men på tillbakavägen så började det skymma och jag fick disco i bilen. Oftast blinkade vänster BLIS då jag låg i omkörningsfilen men flera gånger blinkade den även när jag låg i högerfilen utan någon trafik runt om. Mycket irriterande så fick stänga av det. När säljaren ringer på måndag så får vi diskutera detta.
Grattis till nya bilen Fredrik! Vi väntar också på en V70 D3 Classic som skall levereras i början av juli. Har du några generella erfarenheter, förutom BLIS, att delge redan nu? Hur känns motorn? Har du manuell eller automatisk låda?

Ursäkta att jag avviker lite från ursprungsfrågan!
Den känns jättebra. Jag jämför mot min tidigare MY2012 drive och hela chassit känns stabilare, vet ej om detta beror på mitt tillval av automatisk nivåreglering. Växellådan (automat) känns rappare och motorn svarar så klart mycket bättre då den har 35 hk mer. I övrigt så är nytt på denna jämfört min gamla, keyless, driver support, laminerade rutor och elektrisk baklucka.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
fredriktoday skrev:Den känns jättebra. Jag jämför mot min tidigare MY2012 drive och hela chassit känns stabilare, vet ej om detta beror på mitt tillval av automatisk nivåreglering. Växellådan (automat) känns rappare och motorn svarar så klart mycket bättre då den har 35 hk mer. I övrigt så är nytt på denna jämfört min gamla, keyless, driver support, laminerade rutor och elektrisk baklucka.
Ok, det låter ju lovande! Jag kör en S60 My11 nu med sportchassi och jag hoppas verkligen att den nya bilen har lite mjukare chassi. Att köra med sportchassi över alla fartgupp i Göteborg är ingen fröjd!

Har du haft tid att reflektera över driver support-funktionerna? Tänker främst på ACC med köassistent. Känns den behaglig att köra med både på motorväg och i stadstrafik/kökörning?
Adaptiv farthållare tycker jag är jättebra. Men som allt annat måste man lära sig hur den fungerar. På motorväg får man gå ut i vänsterfilen för en omkörning tidigare än vad de flesta bilförare gör. Annars börjar bilen sakta in.
Ligger man i vänsterfilen och väntar på att en framförvarande lastbil ska köra om en annan lastbil blir man ibland omkörd till höger av någon som sen klämmer sig in mellan lastbilen och en själv, eftersom farthållaren håller ett vettigt avstånd till framförvarande bil, och det är det ju rätt många som kör manuellt som inte gör, för att uttrycka det milt.
Kör man på krokiga vägar får man ta ut svängarna lite mer, ungefär som om man kör med släpvagn, om man ska följa en framförvarande bil. Annars tappar radarn den bilen ur sikte. Radarn ser ganska brett, och sedan väljer bilen att titta på ett segment som styrs av var ratten pekar. Om man då tar ut svängen lite extra måste man svänga in lite mer sedan, för att fortsätta att följa kurvan. Då svänger man lite mer på ratten och bilen tittar på rätt ställe, alltså där framförvarande bil är. Men om man smyger i innersvängen behöver man inte styra så mycket sedan, och då tittar radarn utanför den framförvarande bilen. Då sätter farthållaren upp farten och ställer sig sen på bromsen när bilen framför kommer inom synhåll igen.

Men när man lärt sig köra så det stämmer med hur farthållaren fungerar kan man utan vidare följa en framförvarande bil genom en cirkulationsplats på en landsväg, utan att röra vare sig broms eller gaspedal under manövern. I ryckiga köer behöver man ju inte vara så 110% på alerten som man annars får vara, för att vara med när det plötsligt blir stopp igen. Farthållaren fixar ju det själv. Det blir mer tid över till att se på annat som kan hända, exempelvis folk som springer mellan bilarna, djur, potthål och allt annat man kan köra på/i/över, om man inte passar sig.

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]