NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:Absolut, myterna förstör mycket. "Problemet" är också att oftast är det de som får problem som hörs medan de som är nöjda inte sitter och skriver på allehanda forum och sajter om hur nöjda de är med specifik produkt. Så när spekulanter googlar runt för information finner man långa härvor med negativa saker, som i praktiken kanske är försvinnande få.
Självklart är det bra att känna till vad som KAN ske, men att tro att det gäller 100% av objekten (vilket vissa verkar tro ibland) är löjligt. :D
Ja, så är det!

Jag har ett bra exempel på myter om sprids pga systemfel i informationen:
De som har problem med att dubbelmassesvänghjulen går sönder skriver naturligtvis om det på nätet. Troligen är det just de felen som de flesta som råkat ut för det som det skrivs mest av beräknat på skribenter/antal som haft fel. Alltså, om någon har ett vinande ljud från vänster framhjul kanske 1st av 100 skriver om det på nätet. Men om det börjar låta förskräckligt från vänster hjulhus och bilen skakar när man kör kanske det är 50 av 100 som skriver. Dvs de fel som är kostsamma, låter mycket och är okända skrivs det proportionerligt mer om. I och med det får vi som läser och frågar uppfattningen om att det senare är ett mer vanligt fel än det förra när det förra egentligen är väldigt ovanligt. Det skulle alltså innebära att trasigt hjulager händer sällan med svänghjulshaveri händer ofta. vem som helst fattar at hjullager slits ut mångfalt oftare svänghjul som havererar.
Jag var på Bilia för att fylla additiv. Jag passade på att fråga vad det är som låter i min bil och som de flesta p "jagrullar" påstått är havererat svänghjul. Mekanikern testade lite och lyssnade, sedan sade han att det är urtrampningslagret som låter. Jag frågade då honom om det ändå inte kan vara svänghjulet som havererat för det påstås av flera att det är så. Då svarade han att det händer någon gång att de havererar men det är sällsynt och oftast har bilen då varit mycket hårt körd. Han sade också att "jagrullar" är bra men man skall komma ihåg att de som får störst och dyrast problem är de som låter mest...
Hej Linnar, detta blir ju "Off Topic", men måste ändå ge en viss replik vad gäller att svänghjul havererar som följd av att ha varit "mycket hårt körda". Det stämmer iallafall inte in för mig, jag tror att det kan vara precis tvärtom. Jag kör mycket lugnt (medelförbrukning på Spritmonitor cirka 6.2l/mil, motsvarar cirka 5.9l/mil enligt färddatorn). Detta innebär mycket lugna accelerationer och i princip aldrig över 2000varv om jag inte kör motorväg (5:an hamnar runt 2200-2400 varv). Mitt första svänghjul havererade vid 10.000 mil, mitt andra efter 3.500 mil. Andra svänghjulet tror jag gick sönder när jag drog släp ett släp cirka 1 km med "mycket" för mycket vikt på (lera) (trots detta var LUK-kopplingsplattan i stort sett i nyskick = tjockare än den sachs-koppling som jag monterade). Frågar du mig så går svänghjulen sönder pga felkonstruktion/feldimensionering relativt dieselmotorns starka moment, inte för att de är för hårt körda. / Slut "Off-topic"
Perra_367 skrev:Hej Linnar, detta blir ju "Off Topic", men måste ändå ge en viss replik vad gäller att svänghjul havererar som följd av att ha varit "mycket hårt körda". Det stämmer iallafall inte in för mig, jag tror att det kan vara precis tvärtom. Jag kör mycket lugnt (medelförbrukning på Spritmonitor cirka 6.2l/mil, motsvarar cirka 5.9l/mil enligt färddatorn). Detta innebär mycket lugna accelerationer och i princip aldrig över 2000varv om jag inte kör motorväg (5:an hamnar runt 2200-2400 varv). Mitt första svänghjul havererade vid 10.000 mil, mitt andra efter 3.500 mil. Andra svänghjulet tror jag gick sönder när jag drog släp ett släp cirka 1 km med "mycket" för mycket vikt på (lera) (trots detta var LUK-kopplingsplattan i stort sett i nyskick = tjockare än den sachs-koppling som jag monterade). Frågar du mig så går svänghjulen sönder pga felkonstruktion/feldimensionering relativt dieselmotorns starka moment, inte för att de är för hårt körda. / Slut "Off-topic"
Jag förmedlade verkstadskillens syn på saken dessutom var det i allmänhet och gällde inte specifikt D2.0 motorn. Slår man ut alla havererade svänghjul på alla bilar som har sådana så blir det en ganska sällsynt reparation.
Ger mig in lite i offtopic då. Förlåt.

Råkade själv ut för haveriet för ett år sedan. Fick ingen förvarning utan det började bara dunka som in i helvete.
Det intressanta är att Biliaanläggningen där jag skickade bilen faktiskt sa att detta händer lite då och då. Lite intressant att verkstäderna inte säger samma information. Kan vara så att vissa verkstäder kanske inte byter så många medans andra faktiskt byter en hel del? Så beroende på vilken verkstad så byter dom kanske inga alls eller kanske många?
Så vad jag förstod det då när dom förklarade så är det alltså en eller flera fjädrar som brister och skapar problemet? (är ej insatt i själva problemet).
Å jag kör då inte hårt. Kör lugnt och fint för det mesta och snittar 0.56l/mil tankning efter tankning. Rasar det igen så säljer jag bilen...
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Kan säga att jag nu köpt en V50 1.8F. Bilfirman bytte in min C30 fast jag inte alls planerat det. Min plan var att reparera C30:in och sälja den för 50.000kr. Nu förlorar jag 5-10.000 på C30 men slipper böka med byte av partikelfilter, byta framruta (sprucken) och fixa AC:n. Jag gissar på en kostnad för mig på runt 10.000 om jag behållit bilen. Räknar jag baklänges och att V50 kostar 75.000 fick jag 35.000 för C30 som den är nu.

Det jag lagt på C30 under 2år och 7.000 mil är:

Ny generator 4.000kr
Ny startmotor 3.300kr
Nya sommardäck (vinterdäcken behåller jag) 2.100kr
Takräcke 2.200kr
Bromsklossar 1.000kr
timebandit skrev:Ger mig in lite i offtopic då. Förlåt.

Råkade själv ut för haveriet för ett år sedan. Fick ingen förvarning utan det började bara dunka som in i helvete.
Det intressanta är att Biliaanläggningen där jag skickade bilen faktiskt sa att detta händer lite då och då. Lite intressant att verkstäderna inte säger samma information. Kan vara så att vissa verkstäder kanske inte byter så många medans andra faktiskt byter en hel del? Så beroende på vilken verkstad så byter dom kanske inga alls eller kanske många?
Så vad jag förstod det då när dom förklarade så är det alltså en eller flera fjädrar som brister och skapar problemet? (är ej insatt i själva problemet).
Å jag kör då inte hårt. Kör lugnt och fint för det mesta och snittar 0.56l/mil tankning efter tankning. Rasar det igen så säljer jag bilen...
Kan vara så.
Motorpressen brukar vara snabba att snappa upp problembilar. Jag har aldrig sett dem skriva om att 2.0D:s svänghjul är ett problem. Jag kan ju iofs missat det.
linnar skrev:Slut på OT!

Jag har nu kört den "nya" bilen några mil och kan säga att den drar kanske 1dl mer än 2.0D. Jag körde Dieseln på 0,63 lit/mil och V50 på ca 0,73 lit/mil. Vi får se lite längre fram.
Hoppas du blir nöjd över bytet. Gäller ju inte att bara stirra sig blind på förbrukning utan försäkring, service och allt annat som kostar. (reparationer kan man aldrig ta med i beräkningen då det faller ut helt olika ändå, shit happens sometimes typ) :)

Men hur stor skillnad är det i själva körkänslan/glädjen? En diesel är trots allt en diesel :)
timebandit skrev:

Jag har nu kört den "nya" bilen några mil och kan säga att den drar kanske 1dl mer än 2.0D. Jag körde Dieseln på 0,63 lit/mil och V50 på ca 0,73 lit/mil. Vi får se lite längre fram.
Hoppas du blir nöjd över bytet. Gäller ju inte att bara stirra sig blind på förbrukning utan försäkring, service och allt annat som kostar. (reparationer kan man aldrig ta med i beräkningen då det faller ut helt olika ändå, shit happens sometimes typ) :)

Men hur stor skillnad är det i själva körkänslan/glädjen? En diesel är trots allt en diesel :)
Jo, du har rätt. Denna kostar 1.080kr i skatt Dieseln kostar 3500kr om jag inte minns fel.
Dieseln kändes som en råbarkad kämpe medan 1.8F går tyst och mjukt på tå och vill för allt i världen inte möta kämpen fullastad i ett race upp för en brant backe. Men på rak fin väg är 1.8F den som är Kung. Så känns det just nu.
Tyvärr sitter det östads-backelit-rullar på fälgarna så det gör inte bilen full rättvisa.
linnar skrev:
timebandit skrev:

Jo, du har rätt. Denna kostar 1.080kr i skatt Dieseln kostar 3500kr om jag inte minns fel.
Dieseln kändes som en råbarkad kämpe medan 1.8F går tyst och mjukt på tå och vill för allt i världen inte möta kämpen fullastad i ett race upp för en brant backe. Men på rak fin väg är 1.8F den som är Kung. Så känns det just nu.
Tyvärr sitter det östads-backelit-rullar på fälgarna så det gör inte bilen full rättvisa.

Men vem säger att det är "fel" att det blir lite slöare i backar osv? Allt beror ju faktiskt på HUR man använder sin bil :) Dessutom får man inte köra för fort och tävla på vanliga trafikerade vägar ändå ;) :)

Efter att ha gått från våran slöa gamla V70 till våran 2.0D så har jag extremt svårt att se mig kunna gå tillbaks några steg. Möjligen en T3 då men vridet ligger ju inte riktigt där som det gör på en diesel.
Visserligen kör jag rätt så lugnt och sansat men dom gånger man har behövt den där kraften så har den funnits där på våran 2.0D.
Visst har vi haft våra problem med bilen men i slutändan när bitterheten lagt sig så är vi trots allt väldigt nöjda med den. Sedan är det ju alltid ett plus om man är intresserad och försöka göra vissa saker själv.

Stämmer nog bra det. Skatten höjdes ju i år till 3500:-.
Allt räknar ju sina kronor olika men vi kom ju från en gammal V70 som drog 1.0/l i snitt, som bäst runt 0.95 och en skatt på 2000:- tror jag.
Vi har nästan halverat bränslekostnaden. Inte ens kostnaden för dyrare service äter upp den kostnaden. Reparerar dessutom denna mycket mindre än V70'n.

Det är väldigt svårt att motivera ett bilbyte ekonomiskt egentligen. Man får bara låtsas att den där månadskostanden för lånet alltid har funnits och alltid kommer göra det så får man räkna på resten :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Hej alla, en plastlucka ovanför det högr[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Ta lös Kardanaxel xc90 bak.