Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbo98
#979292
Köpte en d24 på lastpall som jag tänkte starta så har kopplat el till pumpen, startmotorn och glödning samt bytt dom 3 första stiften då jag hade 3 liggandes. Tog sedan av ett spridarrör och diesel får den men ändå så står den bara o tuggar när man försöker starta :(
av Volvosson
#979330
Vad vet du om tidigare öden och skicket på motorn?

D24 kan va lite kinkig, allt måste va rätt o riktigt.
Alla glödstift måste fungera. Har du inte relä så kan du direktkoppla och glöda 10 sekunder före start.

Sen har vi det riktigt tråkiga, skicket och kompressionen. En sliten dålig D24 kan va tjurig och svårstartad
men gå att köra med under ganska lång period. Men så helt plötsligt en dag är motorn TOTALT omöjlig att
starta. När kompression pga slitage eller skada till sist sjunkit under en viss nivå går den aldrig mer att starta.

Har du tur är det nåt enklare fel.
Användarvisningsbild
av lennarte
#979351
Plocka ut alla spridarna och pumpa i olja i alla cylindrarna. Kör på starten och kolla hur spridarna sprutar. Akta ansikte och ögon, det kommer att spruta ut olja från spridarhålen i motorn också. Sprutar spridarna som dom ska så sätter du i dom igen, prova med startgas, går den inte igång då så är det felinställt eller hopplöst slut.

Mvh
Lennart
av turbo98
#979363
lennarte skrev:Plocka ut alla spridarna och pumpa i olja i alla cylindrarna. Kör på starten och kolla hur spridarna sprutar. Akta ansikte och ögon, det kommer att spruta ut olja från spridarhålen i motorn också. Sprutar spridarna som dom ska så sätter du i dom igen, prova med startgas, går den inte igång då så är det felinställt eller hopplöst slut.

Mvh
Lennart
Förstod inte fullt ut hur du menade nu :wink:
Användarvisningsbild
av lennarte
#979396
Om du pumpar i några "pump" med en oljekanna så hjälper det kolvringarna att täta, antingen det är otätt av att det stått still länge ellet för att det är slitet. Då kan du passa på att kolla så spridarna sprutar jämt och fint. Du kan pumpa genom hålen som glödstiften sitter också eller "hälla i" olja genom insuget, men då är det lätt att få för mycket i någon cylinder med risk att motorn inte går att få runt. Startgas är ju "klassisk" för att få igång slitna dieslar. Är man mer "seriös" kan man värma insuget med en varmluftpistol. Gamla (framför allt engelska) lastbilar på -60 - -70 talet hade en värmespiral i insuget som var kopplat till ett rör som det kom diesel i. När man skulle starta på vintern tryckte man på en knapp så spiralen värmdes. När det uppnått en viss temperatur öppnades ett munstycke och diesel droppar in och antänds av värmespiralen. Då suger motorn in varm luft genom det uppvärmda insuget och motorn startar lätt oavsettt temperatur.

Mvh
Lennart
av Arne
#979454
Är tätningen som sitter under pumpdrivningen dålig så blir den nästan omöjlig att starta. Den är hyfsat enkel att byta om du har motorn lös. Det är en standard simring som kostar runt 50 lappen.
av osla
#979495
lyssna på lennarte. precis så du ska göra. vill du göra det enkelt för dig så kan du pumpa i olja genom insuget, dock får di inte pumpa i för mycket i någon cylinder, då kan du kröka nån stake eller kolv/lager.
jag gjorde på det sättet på en d24 som stått ganska länge, och den hoppade igång jävlat på en gång med olja i loppen.
använd inte startgas på en gammal diesel, startar den inte på en gång så spolar du bort oljefilmen i loppen med den torra startgasen och den startar inte alls, så gjorde en kompis när han dieselkonverterat en 240 med d24:a, i början tände den men efter en stund blev den helt död, fram med oljekannan och pumpa in i insuget och den small igång direkt och gick bra. däremot var den nog ganska trött, den ville ha värmare i princip jämt för att starta, och antagligen är det samma med din, har du motorn lös är det väl lika att byta iaf lager och kolvringar

Stort tack för ett bra och tydligt svar! V&au[…]

Recharge frågor

Nej, den ger 350.

skyltbelysning brunnit

Hade också problem med att mina glödlam[…]

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]