Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Henrik26
Hej på er glada Volvoägare!

Jag är ny här på forumet och behöver hjälp!!

I förra veckan så skulle jag göra min s40 vårfin, jag satte mig således på en uppochnervänd hink och började gno bort tjärstänk med avfettningsmedel och tvättsvamp. Dock helt fel tvättsvamp = grön Scotch Bright!!

Kan inte fatta att jag kunde vara så urbota dum!!! Bilen torkade och i och med detta uppenbarade sig flammigheter i lacken till följd av de microrepor som man åstakommer med denna typ av tvättsvamp.
Jag fick panik och kallsvetten rann...

Efter en stunds handligsförlamning och hyperventilation så testade jag med sonax rubbing på lacken (plåten) och paniken lade sig. Det gick och återställa. Jag testgnodde på ett mindre stycke och det blev fint igen.

MEN! ......de lackade plaststötfångarna ser förjäkliga ut! Finns nästan inget blänk i dem, går dem att rädda med något medel eller är det kört? Kan man polera lackad mjukplast? Har tillbringat timmar bilvårdsforum och försökt hitta en tråd om Scotch Bright´s repade plaststötfångare som är lackade, men uppenbarligen är det bara klantarslen som jag som lyckas med en sådan här prakttavla.

Har läst om Autosol, siliconspray, teflonspray... Snälla hjälp mig, skäms så förbenat över min dumhet och vill försöka återställa vad jag ställt till med.

Supertacksam för svar!

mvh/ Henrik
Användarvisningsbild
av Loner
Hmm frågan jag ställer är mig är om dina plastlister har tunnare lackskikt, eller har du repad dom mera?

/L
av Henrik26
Ehm.... Vet inte riktigt..

Bild

Här är en bild på en exakt likadan bil som jag har, samma färg också.
något flexibel yta och slät är den också, plast med lack på helt enkelt.

Ska fixa bild på min egna bil snarast med jag lägger upp den här sålänge.

Flammigt och oblankt, speciellt på det ställe där jag gjort en otroligt proffsig illustaration med paint.

...dumma, dumma, dumma Scotch Bright...

Somsagt jättetaksam för hjälp!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Henrik26 skrev:Ehm.... Vet inte riktigt..

Bild

Här är en bild på en exakt likadan bil som jag har, samma färg också.
något flexibel yta och slät är den också, plast med lack på helt enkelt.

Ska fixa bild på min egna bil snarast med jag lägger upp den här sålänge.

Flammigt och oblankt, speciellt på det ställe där jag gjort en otroligt proffsig illustaration med paint.

...dumma, dumma, dumma Scotch Bright...

Somsagt jättetaksam för hjälp!!
Det beror inte på Scotchbrite.....

Området du pekar ut är förstört av att du kör utan stänkskydd. Prova att köra 30-40 cm bakom en lastbil i 110 km/h i 3000 mil.

Så är det för området du pekar ut, det sandblästras söner av hjulet. Vill man absolut köra utan skydd får man lacka om området varje år.
Användarvisningsbild
av Loner
Bilden syns inte för mig!

/L
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Loner skrev:Bilden syns inte för mig!

/L
Syns perfekt för mig. Området som trådskaparen markerat i bilden är det "klassiska" område under list som blästras av sprutet från hjulet.
Användarvisningsbild
av Loner
Ja nu syns den för mig med..

Klart det blir stenskott/blästrat där... bara att montera stänkskydd och lacka om backspoilern.

/L
av Lindfalas
Som många redan sagt är det mycket vanligt med kass färg här.
Man SKALL ha stänkskydd om man vill skydda bilens lack där nere. Även vid framhjulen.

Polerade senast idag en bil som blivit tvättad med Scotch Bright.
Var mycket repig och på vissa ställen såg det ut som man hade haft snadpapper och tvättat med..
Med andra ord var den mycket matt.
Det går att polera upp så länge som det INTE gått genom klarlacken.
Är det igenom klarlacken får man nog tänka på att lacka om.
Kanske räcker med vattenslipning och sen nytt klarlack lager.

Greetz
av Henrik26
Lindfalas!!

Dej vill jag ha mer info ifrån, du verkar vara expert!

Vad skall jag använda för medel, maskin, teknik?

Jag tror det är så (om jag läst trådarna jag hittat rätt) att lackad plast är känsligare för värme än lack på plåt.

Alltså lätt tryck med en såkallad ocsillerande maskin (vad det nu betyder) samt att inte ha makinen lång tid på samma område.

Men vettetusan om man skall använda silikonbaserad vax som man har på båtar eller om det är bilrubbing/polish som gäller?

Lindfalas! -Kom med mer info! (H)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Henrik26 skrev:Lindfalas!!

Dej vill jag ha mer info ifrån, du verkar vara expert!

Vad skall jag använda för medel, maskin, teknik?

Jag tror det är så (om jag läst trådarna jag hittat rätt) att lackad plast är känsligare för värme än lack på plåt.

Alltså lätt tryck med en såkallad ocsillerande maskin (vad det nu betyder) samt att inte ha makinen lång tid på samma område.

Men vettetusan om man skall använda silikonbaserad vax som man har på båtar eller om det är bilrubbing/polish som gäller?

Lindfalas! -Kom med mer info! (H)
Vilken del pratar du om?

Du skriver ju att du redan har polerat upp övriga områden (utom kofångaren). Är det området på bilden du vill ha hjälp med.

Det går INTE att ploera upp med vettigt resultat. Bakhjulet pepprar lacken med sten som en djävla hagelspruta. Det gör att det blir skador genom klarlacken ned till underliggande färg.

Visst blir det lite bättre om du polerar men det blir aldrig bra.Skadorna blir/är för djupa av stensprut.

lacka om + stänkskydd är det som gäller, även dörrarna tar stryk utan skydd fram.

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]