Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jwiss
Är det skillnad på dieseln som säljs beroende på årstid?
Om det är det, finns det någon tillsats som förhindrar utfällningar vid låga temperaturer man kan hälla i dieseln?
Något som inte kvaddar garantin på en ny bil menar jag då.
av Rådlös
jwiss skrev: "Är det skillnad på dieseln som säljs beroende på årstid?"

Nej, inte enligt produktdatabladen. Gå in på "ditt" bränslebolag och kolla bränslen och produktdatablad.
Om du är rädd om eventuella garantier skall du absolut inte tillsätta något i bränslet. Har du däremot en 30 - 40 år gammal bil med dieselmotor kan du nog experimentera med egenutvecklade tillsatser (på egen risk). Förr i världen tillsatte man motorfotogen för att förhindra paraffinutfällning vid kyla. Det är säkert helt olämpligt på dagens bilar. Motorfotogen (om det finns kvar?) är inte heller det samma som vanlig fotogen.
Dagens bränslen har redan lämpliga egenskaper för bästa drift. Läs mer i produktdatabladen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja det är skillnad på vissa dieselbränslen vid olika tider på året, finns någon gräns som ska gå vid dalälven tror jag. de är tunnare under vinterhalvåret
av jwiss
milktrucker skrev:ja det är skillnad på vissa dieselbränslen vid olika tider på året, finns någon gräns som ska gå vid dalälven tror jag. de är tunnare under vinterhalvåret
Aha, så "här nere" (Linköping) är det oftast samma året runt? I så fall är det lugnt! :)
Användarvisningsbild
av Alfredo
Här i Finland finns diesel som funkar i kallare väderlek, många som är bosatta i södra delen som kör mot norr brukar få motorstopp på för bränslet inte funkar i kallare väder. Sånt som funkar söderut men inte i norr.
av jjt
Då när jag körde Tankbil i Stockholm, så leverade vi vinter kvalité på vintern. Den klarade mer kyla än sommar kvalitén innan den börja paraffinera.
Om jag kommer ihåg rätt så klarade sommar kvalitén -10 grader, kommer inte i håg va vinter kvalitén klarade.
Användarvisningsbild
av falcon
Det ska finnas något som man kan hälla i tanken för att förhindra paraffinutfällning i diesel, vet att det finns åkare i norra Sverige som har röd/grön diesel i farmare som häller i något på senhösten.
vad kan det vara?
kollade runt lite, St1 i Finland säljer traktordiesel med sommar kvalite hur gör dom när det finns kvar av sommar soppan när det blir kallt?
av LarsBd
För många år sedan så frågade jag på min lokala Shellstation hur det var med sommar/vinterdiesel och fick svaret efter att de hade kontrollerat högre upp i kedjan, den hanteringen hade upphört och samma kvalite såldes året om.
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?