Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorskDrive
Noen som har prøvt å montere spacere på hvert hjulnav for å øke sporvidden litt på Xc70?
Evt hvor mye kan man space før hjulbolter blir for korte? Biltema har jo spacere for lite penger.

Tenker mest på utseende, da hjulene på Xc70 står ganske langt inne i hjulbuer. Kontra Audi Allroad f.eks. Og Audi ser sint ut når man ser den.
Har 19" Erakir på sommerdekkene.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Jag tror att risken är stor att du får en extremt spårkänslig bil om du monterar spacer på den.
Om du nu gör det så missa inte att fälgen måste centrera på navet, annars kan du få obalans (navet är ganska precis 13mm långt men se upp för eventuell kona i navhålet på fälgen som stjäl eventuella millimeter).
Vad gäller bultarna så skulle i vart fall jag redan vid 3mm byta bult till längre modeller. Det är vettigt att bulten tar i vart fall 6-7 gängor (ca 1cm) och det minskar ju med 3mm redan vid 3mm-spacer och så vidare så får du testa dig fram helt enkelt :)
Vad gäller kvaliteten på Biltemas spacer så har jag ingen uppfattning är jag rädd, inte prövat dessa.

(Huvudregeln är att du kan avvika +/- ca 5mm från originalinpressningen på bilen utan att det påverkar bilens egenskaper något nämnvärt, över det kan vara lurigt)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Här kan du se varför spacers (eller fälgar med fel ET) är en dålig ide.

När däcket är rätt positionerat så sammanfaller vridpunkt och center av kontaktyta, gasar o bromsar du så tas alla krafter upp av hjulupphängningen.

Med spacers eller fel ET hamnar en stor del av krafterna rätt upp i styrningen istället, med slitage som följd och konstiga krafter i ratten.

Bild

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]