Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Har man elmanövrerad lucka ska den även öppnas när man trycker på knappen inne i bilen.
Min blev bättre när jag byggde om så att jag har fjärrmanövrerad stängning också.
Hej Anders.
finns det någon länk eller liknande på hur man bygger om så man kan stänga baklucka på dosa/knapp?
Jag har letat runt men vet inte riktigt vad jag ska ha för sökord.

Sen har jag precis som andra här problem med att luckan säger öppen fast den är stängd, saknar skyltbelysning mm.
När man skruvar isär så funkar det men inte alltid. Hata intermittenta fel..

/Ronny
Jag monterade ett tidrelä i luckan. Reläet manövreras av skyltbelysningen. Kontakten kopplas parallellt med stängningsknappen. En utgångspuls på några tiondels sekunder när skyltbelysningen tänds är det som behövs. Om luckan redan är stängd händer ingenting. Om luckan är öppen stängs den. Om luckan är på väg att öppnas stoppas den. Behöver du mer info än så, då har jag inte någon sådan dokumentation. Jo, jag använde förstås några utvalda sidor ur elschemat, för att slippa mäta ut vilken tråd som är vilken i bakluckan. Det går nog fortfarande att hitta på nätet, för adressen till schemat brukar ändras efterhand som Volvo lägger sig i och förbjuder utbjudande av dokument som de har upphovsrätt på.

När det gäller felsignal/-funktion så var det i min lucka uppenbarligen jordningen från bilen ut i luckan som det var fel på. Den krånglade flera gånger, men inte en enda sedan jag lade in en parallell jordtråd i bilen. Från jordpunkt i bakänden ut till jord i luckan, alltså.
apersson850 skrev:Jag monterade ett tidrelä i luckan. Reläet manövreras av skyltbelysningen. Kontakten kopplas parallellt med stängningsknappen. En utgångspuls på några tiondels sekunder när skyltbelysningen tänds är det som behövs. Om luckan redan är stängd händer ingenting. Om luckan är öppen stängs den. Om luckan är på väg att öppnas stoppas den.
Det tycker jag mer låter som automatisk stängning om luckan är öppen när tändningen slås på. Inte dumt alls. Men jag skulle inte kallat det "fjärrmanövrerad" stängning.
Nja, det blir ju både och. I och med att knappen för vägledningsljus på fjärrkontrollen tänder skyltbelysningen också, så kan du fjärrstänga luckan genom att trycka på knappen med glödlampan på fjärrkontrollen. Det går även att stänga luckan inifrån bilen, om inte motorn är igång, genom att tända parkeringsljuset. Tidreläet ger som sagt var bara en puls när skyltbelysningen tänds, så om man först tänder vägledningsbelysningen och sen öppnar luckan, då fungerar öppningen som vanligt. Pulsen har redan upphört när luckan öppnas då.

När luckan öppnas i mörker tänds bakljuset som allmän varning, men tacknämligt nog tänds inte skyltbelysningen då, så den varningsfunktionen stör inte ut stängningsfunktionen.

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]