Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dreggern
Jeg har en 2011 V70 D3 som har gått 7000 mil. Den har begynt å gi fra seg en knakende lyd fra høyre side når jeg roterer på rattet ved lave hastigheter, feks når jeg skal parkere. Hvis jeg svinger og holder rattet i en fast posisjon så er det stille, det er først ved endring av rattutslag lyden kommer.
Jeg har kontrollert mansjettene/gummibelgene på drivknute og styrestag, disse ser bra ut. Regner med at det ikke er drivknute som er problemet.
Er det noen på forumet her som har opplevd lignende, eller har gode tips til feilsøking.
Svar mottas med takk

LØSNING: Lyden forsvant etter bytte av fjærbenslager. Takk for gode råd på forumet :)
Senast redigerad av 2 Dreggern, redigerad totalt 0 gång.
av Yaniz
Jag hade ett knakande ljud vid rattutslag för några år sedan som jag efter mycket skallkliande och felsökande till slut kunde lokalisera till fjäderbenslagringen. Det var visserligen en gammal 940, men det skadar inte att kolla för att utesluta.

Jag hade definitivt kollad fjäderbenslagringen!
Användarvisningsbild
av Vegard73
Dreggern skrev:Jeg har en 2011 V70 D3 som har gått 7000 mil. Den har begynt å gi fra seg en knakende lyd fra høyre side når jeg roterer på rattet ved lave hastigheter, feks når jeg skal parkere. Hvis jeg svinger og holder rattet i en fast posisjon så er det stille, det er først ved endring av rattutslag lyden kommer.
Jeg har kontrollert mansjettene/gummibelgene på drivknute og styrestag, disse ser bra ut. Regner med at det ikke er drivknute som er problemet.
Er det noen på forumet her som har opplevd lignende, eller har gode tips til feilsøking.
Svar mottas med takk
Knakelyd i lav fart/stillestående, der hadde jeg også gått for fjærbeinslager først gitt.

Fort. Før fjøra knekker.

Men skuffende tidlig ved 70.000km ?!
av Dreggern
Takk for tips.
Status: Fikk se at det lå ganske mye stein og sand oppi den nedre fjærskåla da jeg letet etter fjærbeinslagringen. Spylte vekk det som lå der, og nå har det vært stille et par dager. Får se om det holder, eller om det bare er vannet som fungerer som en slags smøring slik at lyden er borte kun midlertidig.
av Dreggern
Ny status: Ulyden kom tilbake nå som været ble varmere. Ringte til Volvoverksted og forklarte problemet. Verkstedet mener også at det er fjærbenslageret som er årsaken. Jeg ble litt overasket da han sa at dette bytter de kostnadsfritt siden bilen er under 5 år. Garantien på bilen har gått ut for lenge siden, men i Norge har man 5 års reklamasjonsrett i tillegg. Så neste uke så får vi se.

Off topic, men: Under samtalen med verkstedet fikk jeg også beskjed om at Volvo kaller inn modellen jeg har for å bytte hjulstrammeren til reima som driver dynamo og aircondition. Har hørt om tilfeller hvor denne reima har gått i stykker og revet med seg registerreima. Håper løsningen til Volvo minsker sjansen for at dette skjer.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag har ju inte hört ljudet men jag hade själv ett oljud som jag trodde kom utifrån motorrum/fjäderben.
Det visade sig vara ett skumgummi ark med klister på ena sidan som lossnat lite och ramlat ner på stystagt ovanför fötterna.
Man kommer lätt åt genom att demontera plastkåpan och lägga sig på rygg med huvet in under instrumentpanelen.

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]