Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ObiWan
940 -98 med b230ft går inte som den ska. Startar och går på tomgång helt normalt, men när man gasar börjar varvmätaren hoppa och bilen knycker och orkar inte, vid ca 2000varv. Om man gasar med våld hör man hur bränsle smäller i avgasröret. Dessutom tycker ja det börjar lukta bränsle i avgasen efter en stund. Verkade som tändfel eftersom den verkar få bränsle!?
Har bytt tändstift, kablar, tändspole, fördelarlock, rotor, tändmodul och bränslerelä men inget har hjälpt. Har också en apparat som kan läsa felkoderna men ger endast 1-1-1.
Vad borde jag kolla till nästa? Börjar tappa hoppet...
av ObiWan
White skrev:Kanske LMM eller lambdasonden?
Har tagit loss LMM medan bilen gick -> började gå jäkligt dåligt och gav felkod. Lambdan tog jag också loss och gav felkod.
Annars har dom int gett några koder vilket jag antar att dom borde göra.
av sicnarf
Kolla alla luft slangar. Spraya startspray runt där när den går på tomgång. Kolla btr.
Kolla vevaxelgivaren också.Kom på en sak till. Är katalysatorn hel? Knacka på den och lyssna.
Användarvisningsbild
av lennarte
När det "smäller" så brukar det vara bränslebrist. Går båda bränslepumparna, gammalt bränslefilter? Om tankpumpen "lägger av" orkar inte huvudpumpen suga ordentligt när tanken inte är full. Sista modellerna (från -96 tror jag) har bara en pump så då "faller" detta...

Mvh
Lennart
av ObiWan
Stiften har ja inte haft loss sedan ja bytte dom nyligen. Igår prövade jag faktist spruta startspray här och där i motorrummet, mest vid insuget men märkte ingen skillnad på tomgången. Vevaxelgivaren är ny, glömde skriva det.
Jag har knackat på katalysatorn men har int märkt något, borde kanske ta helt loss och kolla, hör man tydligt om den gått sönder?
Bränslefiltret tänkte ja nog byta till näst. Men finns det något enkelt sätt att kolla om bränslepumpen gått sönder? Bilen är -98 så pumpen ligger i tanken. Kommer ihåg att på min gamla 240 gick det att tvinga pumpen igång med att kortsluta några poler av några vissa säkringar..

Vad exakt skall jag kolla på btr, har aldrig rört en sån tidigare?
XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]