Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Har problem med att gasen"hänger sig" ibland och bilen "kör själv" , kopplar man ur går varvet upp till runt 4000, gasar man till går det oftast ner igen.
Verkar inte vara gasvajern som går trögt, trots det har jag smörjt alla tänkbara rörliga delar runt omkring.
Hade samma problem i höstas, då det försvann av sig självt efter ett par veckor, men nu är det tillbaks igen.
Bilen går bra för övrigt och är inte svårstartad.
Det är en S40 T4 -01 fas 2 , inte chippad (vad jag vet) med 200 hk.
Misstänker nåt relä eller spjäll som hänger sig, men vet inte var jag ska leta, tacksam för alla tips.
av ThunderAce
har du kollat om gasspjället där vajern ansluter går lätt och fjädrar tillbaka som det ska.
är det mycket skit där så kan det hänga sig
av bsba
Ja det verkar gå lätt och bra, även smörjt där med lite spray.
av ThunderAce
har du letat efter tjuvluft, har du provat med startgas runt om i motrrummet, sprayar du för nära friskluftsintaget
så kommer den rusa
av bsba
Ska testa det när det här jävla blåsväder slutat
av Denzar
Skulle satsa på gasspjällgivaren/gasspjälllägesgivaren/throttle sensor, för mig ville den dö ibland med vid tomgång, ner till kanske 100varv sen fick man gasa upp den för att den inte skulle dö. Sen ditt nuvarande problem med, läskigt är det :)
av ThunderAce
Denzar skrev:Skulle satsa på gasspjällgivaren/gasspjälllägesgivaren/throttle sensor, för mig ville den dö ibland med vid tomgång, ner till kanske 100varv sen fick man gasa upp den för att den inte skulle dö. Sen ditt nuvarande problem med, läskigt är det :)
Borde det inte vara nån felkod då samt att MIL lampan lyser

bsba - har du provat felsöka bilen efter felkoder
av bsba
Tack för tipsen.
Tomgången har aldrig varit problem.
Var sitter gasspjällgivaren? Hur känner jag igen den?
Skall låna en felkodsavläsare i morgon få se om den hittar nåt.
Frun pratade om att motorlampan lös ibland, det är oftast hon som kör den bilen, när jag kör händer sällan problemen, så först trodde jag inte på henne.
av benka1
Kan du förklara det där lite bättre.Denzar-jag fattar nada :D
Normal felkodläsare ger vell kod poooo typ?

Min har efter 1500 mil förbrukat El 6,9 kWh[…]

Lufta koppling som inte går

Det där du skrev om att borra igenom en annan[…]

motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]