NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bewsfroe skrev:Jag kör en V50 2,0F och är mycket nöjd.
Förbrukningen med etanol i stan ligger kring 1-1,2 liter/mil. Årsskatten är 1152kr och servicekostnaderna relativt låga.

I 120 knyck varvar den ca 3100 vilket man inte tänker på bara man låter bli att kolla på varvräknaren! Det dånar alltså inte SÅ mycket som folk säger tycker jag i alla fall.
Tycker inte bilen är jätteslö - den går som en vanlig bil kort och gott. Finns andra alternativ om man vill ha bra tider på 0-100 men jag ser inte den lilla "klena" motorn som ett problem. Inte i V50 i alla fall. Gränsfall med den motorn i V70 dock (tror det skiljer ca 250kg bilarna emellan)

2,0 bensin borde vara snarlik i allt ovanstående.

1,8 bensin eller flexifuel har jag personligen inte så mycket erfarenhet av så låter bli att yttra mig nåt mer kring den.
Tack, nu vet jag lite mer!
ferniss skrev:Har haft en V50 2,4i -05 i strax över ett år nu. Har bara positiva saker att säga!
Förbrukning ligger på ca 0,9 stadskörning och 0,65-0,7 på landsväg upp till 95 km/h. Över det ligger den närmare 0,8 l/mil.
Helt dugligt pigg, enkelt att köra om och man får ett skönt pirr i magen när den raka 5an visar vad den går för!
Om du har någon fråga om just denna modell är det bara att du skriver!
Jag skulle hels vilja ha en 5cyl motor. De är problemfria men jag skall gå i pension och måste tänka på alla kostnader, hur små de än är. Speciellt skatten.
Drar den så lite som 0,65-0,70?
linnar skrev:Drar den så lite som 0,65-0,70?
Om du aldrig kör fortare än 70 km/h så ja. Annars nej. Femman är ingen snål motor, räkna med 0,9 lit/mil i snitt om du bor i någorlunda bebodda trakter. Däremot om man inte kör jättemånga mil så spelar det ekonomiskt inte någon större roll. Kör du 1000 mil om året gör 2dl skillnad bara 233kr i månaden.
linnar skrev: Jag skulle hels vilja ha en 5cyl motor. De är problemfria men jag skall gå i pension och måste tänka på alla kostnader, hur små de än är. Speciellt skatten.
Skatten på min -05a ligger på 2466 kr. Kanske är lägre på lite nyare modeller.

Har släkt ca 10 mil från där jag bor. När jag inte har bråttom när jag åker dit och ligger i 90 km/h så brukar medelförbrukningen landa på 0,65. Rekordet ligger på 0,60 Bild
Det är dock skillnad på vilka däck jag har. Sommardäcken jag har är breda och rullar sämre så då ökar förbrukningen med ca 0,5 l/mil. Men om du håller dig till standardhjul med lågt rullmotstånd så kan du nog till och med hamna under 0,6!
ferniss skrev:
linnar skrev: Jag skulle hels vilja ha en 5cyl motor. De är problemfria men jag skall gå i pension och måste tänka på alla kostnader, hur små de än är. Speciellt skatten.
Skatten på min -05a ligger på 2466 kr. Kanske är lägre på lite nyare modeller.

Har släkt ca 10 mil från där jag bor. När jag inte har bråttom när jag åker dit och ligger i 90 km/h så brukar medelförbrukningen landa på 0,65. Rekordet ligger på 0,60 Bild
Det är dock skillnad på vilka däck jag har. Sommardäcken jag har är breda och rullar sämre så då ökar förbrukningen med ca 0,5 l/mil. Men om du håller dig till standardhjul med lågt rullmotstånd så kan du nog till och med hamna under 0,6!
Suveränt låg bränsleförbrukning!
Min tidigare bil, en S80 2.5T Automat, drog en gång när vi körde 50 mil i runt 90Km/h 0.69 lit/mil enligt färddatorn.
Den bil jag har nu, C30 2.0 D ligger på 0,68 samma resa som ovan men då med ca 20 km/h högre fart.

Skatten för S80 var 3500kr dvs samma som den jag har nu C30. Jag har sett att skatten fär V50 1.8F ligger på 1.081kr. Jag tycker det är en avgörande siffra. Därför siktar jag på en V50 1.8F.....än så länge.

hur mycket drar en v50 1.8F (med bensin så jag har något att jämföra med) vid normal motorfartskörning och blandad körning?
Jag lägger in några jämförelsesiffror här. Jag har en V70 2.0F -08. Alltså samma "Ford-motor" som denna tråden bl.a handlar om. Skatten på den senaste inbetalningen var 1310 kr (nov -14). Förbrukningen på den är i genomsnitt 1,18 l/mil. Alltid på E85. Jag har aldrig tankat den med ren bensin så jag har inga siffror på det. Motorn drar markant mer bränsle vid körning med släp. Skall man dra husvagn eller andra släp ofta och långt, så bör man välja en annan motor.
Rådlös skrev:Jag lägger in några jämförelsesiffror här. Jag har en V70 2.0F -08. Alltså samma "Ford-motor" som denna tråden bl.a handlar om. Skatten på den senaste inbetalningen var 1310 kr (nov -14). Förbrukningen på den är i genomsnitt 1,18 l/mil. Alltid på E85. Jag har aldrig tankat den med ren bensin så jag har inga siffror på det. Motorn drar markant mer bränsle vid körning med släp. Skall man dra husvagn eller andra släp ofta och långt, så bör man välja en annan motor.
Väldigt låg förbrukning med tanke på att det är en V70. Etanol sägs dra 30% mer än en bensinmotor det innebär din med bensin borde dra 75% av 1,18= 0,89 lit/mil.

Om man jämför med 2,0 Diesel med dito etanol i pengar:

Min 2.0 Diesel drog i snitt 0,64 x 13:25kr= 8:48 kr/mil.
En 2.0 F i en V70 i snitt 1,18 x 9:50= 11:21 kr/mil
En 1.8 F i en V50 i snitt 0,95 X 9:50= 9:02 kr/mil.

Det blir med andra ord billigare att köra V50 1.8F än motsvarande med 2.0 Diesel:
Man måste med min C30 räkna in partikefilterbyte på 9.000kr/12000mil= 0,75 och additiv 1800kr/6000mil= 0,30. Dvs 8:48+0:75+0:30= 9:53 kr/mil.
Till detta kommer att skatten på min C30D är 3.500kr medan 1.8F är på 1.084kr. Kör man 1500 mil/år kostar 2.0Diesel= 2:33 kr/mil och 1.8F= 0:72 kr/mil.

SUMMA=
2.0 D = 9:53 + 2:33= 11:86 kr/mil
1.8 F = 9:02 + 0:72= 9:74 kr/mil

En V70 med 2.0F kommer att ligga på aningen mer än 2.0D i kostnad.
Det blir billigare att köra Etanol är Diesel.
linnar skrev: Suveränt låg bränsleförbrukning!
Min tidigare bil, en S80 2.5T Automat, drog en gång när vi körde 50 mil i runt 90Km/h 0.69 lit/mil enligt färddatorn.
Den bil jag har nu, C30 2.0 D ligger på 0,68 samma resa som ovan men då med ca 20 km/h högre fart.

Skatten för S80 var 3500kr dvs samma som den jag har nu C30. Jag har sett att skatten fär V50 1.8F ligger på 1.081kr. Jag tycker det är en avgörande siffra. Därför siktar jag på en V50 1.8F.....än så länge.

hur mycket drar en v50 1.8F (med bensin så jag har något att jämföra med) vid normal motorfartskörning och blandad körning?

Mina föräldrar har en s40 -07 1,8f.
Jag skulle råda dig från att inte välja den motorn. Dom har haft en del problem med bilen .
* Svårstartad då man tankat och blandat e85 och bensin precis innan parkering.
* Får upp felmeddelandet "motorfunktion nedsatt" och tappar effekt drastiskt men Volvoverkstaden hittar inget fel.

Samt att den drar extremt mycket vid höga varv.
Åkte motorväg 120-130 km/h på etanol då låg förbrukningen på ca 1,7 l/mil.
Kan höra med dem om bensinförbruknig så skriver jag det lite senare.
ferniss skrev:
linnar skrev: Suveränt låg bränsleförbrukning!

Mina föräldrar har bl.a. en s40 -07 1,8f.
Jag skulle råda dig från att inte välja den motorn. Dom har haft en del problem med bilen .
* Svårstartad då man tankat och blandat e85 och bensin precis innan parkering.
* Får upp felmeddelandet "motorfunktion nedsatt" och tappar effekt drastiskt men Volvoverkstaden hittar inget fel.

Samt att den drar extremt mycket vid höga varv.
Åkte motorväg 120-130 km/h på etanol då låg förbrukningen på ca 1,7 l/mil.
Kan höra med dem om bensinförbruknig så skriver jag det lite senare.
Om man bytar bränsle ska man köra 1 mil/20 minuter innan man stänger av motorn för att undvika ev problem som t.ex. att bilen är svårstartad. Allra helst ska man hålla sig till ett bränsle :)
Jo, det är ju allmänt känt att förbrukningssiffror etc. etc. för dieselmotorer var (är?) i vissa fall mycket grova "Glädjekalkyler". Visserligen fick just Volvo det omdömet att dom låg närmast sanningen med sina siffror. Andra fabrikat skröt med omöjliga förbrukningssiffror ivrigt påhejade av petroleumindustrin och dieselfrälsta motorjournalister.
Vad det gäller FFV-bilar (etanolbilar) så var det ju så i flera år i början att några förbrukningssiffror för E85 angavs aldrig i reklam och teknisk info. Det angavs bara siffror för bensin. T.o.m effekter och avgasutsläpp var värdena angivna på bensin. Det är väl därför "miljöbilsförmånen" var begränsad till 5 år? Skatten på min V70 höjdes några hundralappar för ett par år sedan. Och om jag söker bilregistrets uppgifter på bilen, går att enkelt göra med regnumret via Biltema, Skruvat och Mekonomen bl.a, så står det inte längre "Alternativbränsle" som det gjorde dom första fem åren. Där står det i dag: Drivmedel Bensin. Om jag minns rätt, så är CO2-halten beräknad till 206 gr/km i uppgifterna. Att bortåt 85 - 90 % av den CO2 är förnyelsebar är det ingen som har en tanke på.
Det finns olika sätt att beräkna CO2-utsläppen från en E85-motor så det blir en ungefärlig siffra vad som är förnyelsebart eller inte. Man är inte överens hur det skall beräknas.
Finns mycket mer att säga om detta, men det tar vi en annan gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]

B230fk saknar kraft