Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

[quote="hockeytok

Ursäkta en dum fråga 123 , du har väl någon form av regulator på generatorn. Har du bytt den ?
Om du tar lös D+ kabeln på generatorn - slocknar " laddningslampan " då , det ska den göra ![/

Hur har det gått ?
rid54 skrev:Oj, beklagar missen! B+... Men, hursom, om det är kopplat som beskrivet ovan och lampan bara lyser och ingen laddning äger rum, så är ju nåt knas på G.

Verifiera kopplingen, dvs kolla att laddlampan slocknar om förbindelsen till D+ lossas.

Ta loss regulatorn och kontrollera kolen.

Kolla andra anslutningar ordentligt.

Reklamera generatorn om allt verkar OK men inte funkar.
lennarte skrev:För att "reda ut" begreppen. Skyllermark är stora på elgrejer till båtar, men generatorn är ju oftast samma som sitter i bilar
http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad ... generator/

Mvh
Lennart
hockeytok skrev:[quote="hockeytok

Ursäkta en dum fråga 123 , du har väl någon form av regulator på generatorn. Har du bytt den ?
Om du tar lös D+ kabeln på generatorn - slocknar " laddningslampan " då , det ska den göra ![/

Hur har det gått ?
Tjena!
Hade lite fullt upp igår så kunde inte hålla på med bilen. Fick dock tillfälle idag och lyckades lösa problemet!

Jag började med att starta bilen och såg som vanligt att lampan lös när den var igång, testade då att dra ut D+ kabeln och lampan slocknade. Så då satte jag i din igen (bilen fortfarande på) och den var fortfarande släckt! Mätte då på batteriet, 14 volt ca. Gjorde samma test och exakt samma sak hände. Då visste jag att det enda problemet som fanns var egentligen själva lampan, troligtvis är den alldeles för svag och jag måste ha en starkare lampa för att generatorn ska komma igång, vet dock inte varför generatorn kom igång när jag satte i +D kablen "i farten".

Någon som har en rekommendation på en laddningslampa jag kan köpa? Tror den ska vara 2-3 watt.
Tack för all hjälp, hade inte kunnat lösa det utan er!
Först å främst - bra jobbat 123 !

En fundering , det KAN vara så att den nya generator behövde en större ström för att starta upp första gången .
Blev ju så med en kall / svart lampa ( det kan gå upptill 8ggr mer ström genom en lampa som tänds upp )

Hoppas din generator startar själv nästa gång :D
Ska enkelt försöka förklara funktionen för laddningslampan.man kan tro att den bara har till uppgift att indikera om generatorn ladda ,men så är inte fallet.
För att en generator ska kunna ladda måste en ström flyta genom rotorn,detta regleras av laddningsreläet,men när man startar måste en svag ström flyta genom rotorn för att komma igång,det kallas att "väcka fält" om generatorn har varit i drift tidigare brukar det finnas lite remanens(magnetism) kvar i rotorn det brukar räcka för att få igång laddningen om man varvar upp motorn,men proceduren måste upprepas varje gång du startar,så montera en svag lampa på ca 2watt.Laddningslampan indikerar när du vrider på tändningen att kolen inte är slut,om ett kol inte når ned till släpringen så brir kretsen bruten och lampan lyser inte.Det finns mycket att skriva men det räcker,har du frågor hör av dig,har jobbat men renovering av startmotorer och generatorer under många år.Lycka till!

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.