NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bilskojare
Nu har det slagit runt totalt i "huvudet" på min V50 2.0D -07
Fick ett felmeddelande om "El service snarast" härom dagen och fick mig en tid först på måndag.
Har inte märkt något speciellt förutom detta felmeddelande när det gäller elen i bilen när jag kört (men lite annan som tjosan som skulle fixas på servicen) så jag har kört som vanligt med den.
Men igår när jag skulle handla först innan jag åkte till jobbet så fick jag ta till startkablar för att få igång den. Hade värsta discot ?:-/ i instrumentpanelen på väg till jobbet. Det var felmeddelande för bromsar, anti spin, airbag och säker något mera.
Tog av batterikanelen (för det var ju så man nollade datorn på bilar förr) och laddade batteriet.
Men samma disco likt förbannat på vägen hem :-(O) :-(O) :-(O)
Finns det något bra sätt att "nolla" datorn på eller är det bara hoppas på högre makter på att jag kan köra bilen till verkstaden?
av dieselputte
Dina larm orsakas av låg spänning vilket kan ha flera orsaker. Den mest troliga är trasig generator då det är vanligt på dessa bilar. Har du "El service" larmet hela tiden så är det nåt med generatorn. Utan laddning räcker energin i ditt batteri för en del körning, men till slut blir spänningen för låg och då kommer en massa larm.

Andra möjliga orsaker, dåligt batteri, överslag i startmotor (inte så vanligt) , problem med jordningar vid vänster fjäderben.
av Bilskojare
dieselputte skrev:Dina larm orsakas av låg spänning vilket kan ha flera orsaker. Den mest troliga är trasig generator då det är vanligt på dessa bilar. Har du "El service" larmet hela tiden så är det nåt med generatorn. Utan laddning räcker energin i ditt batteri för en del körning, men till slut blir spänningen för låg och då kommer en massa larm.

Andra möjliga orsaker, dåligt batteri, överslag i startmotor (inte så vanligt) , problem med jordningar vid vänster fjäderben.
Felmeddelandet kommer efter ca 2 minuter. Batteriet laddade jag 5-6 timmar igår och bilen startade utan problem igår kväll.
Men efter någon minut så drog discot i gång :-O)
av andy78
Hur gammalt är batteriet, åk förbi tex mekonomen eller nån som säljer batterier så kan de belastningstesta det.
av Bilskojare
andy78 skrev:Hur gammalt är batteriet, åk förbi tex mekonomen eller nån som säljer batterier så kan de belastningstesta det.
Som sagt ett nytt batteri köpte jag i vintras
av timebandit
Säger som föregående talare. Åk och belastningstesta batteriet. Batteriet kan ändå vara dåligt. Belastningstest är oftast gratis dessutom. Bra att börja utesluta batteriet först.
av Perra_367
Låter som bekanta som blev strandade vid vägkanten en mörk regnig morgon. Med bilen död så funkar ju inte varningsblinkers o eftersom varningstrianglar finns i bagaget som kräver el för att öppnas så fick dom inte ut denna. Alltså inget trevligt alls, gör nått åt det innan du själv står där.

Det var generatorn som la av på denna bilen. Mät spänningen med motorn igång, ligger den över 14V så bör generatorn vara OK (och batteriet kass), om den ligger väl under 14V så tippar jag på att generatorn är den skyldige.
av Bilskojare
Ska testa med ett annat (bättre begagnat) batteri i morgon för att kunna utesluta batterifel.
Var ute och provstartade bilen förut och ....................Stendött.
Blir det samma med det andra batteriet så borde det ju vara bilen som drar ur strömmen, i annat fall kortis i batteriet.
Återkommer med rapport senare.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]