Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Yes, till alla frågorna du ställt om jordkabel och sppridarrelä på kylvatten behållaren.
Vet inte hur man kollar om tändboxen är ok. Kanske nån annan vet.
som sagt kolla hur kamremmen sitter. det är relativt lätt.
bort med övre kamremskåpan
det finns markeringar att följa i kåpor och remhjul.
Enkelt uttryckt skall vevaxel och kamdrevsmärkningarna stå kl, 12 ( linjera med varandra ) och mellanaxeln skall stå kl, 15
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-mek-bilder.pdf
Användarvisningsbild
av lennarte
Mäkena på remmen stämmer bara en gång, och det är när den monteras. Märkena slits bort mot spännrullen ganska fort. Kolla istället remskivans märke (på vevaxeln) mot 0-märket på kåpan och märket på kamaxelhjulen mot märket på kåpan bakom hjulet. Eftersom kamaxeln bara roterar hälften så fort kan märket på kamhjulet peka neråt, då får du vrida vevaxeln ett varv till. Kolla även spänningen på remmen, den ska vara ganska hårt spänd. En "tumregel" är att man ska med stor kraft (med tummen och pekfingret)vrida remmen 90° mitt mellan kamaxeln och hjulet som driver oljepumpen.

Mvh
Lennart
av BenneBanan
Har idag iaf köpt en ny kamrem för jag var ändå i stan och nu när jag kom hem så kollade jag över dem andra märkena på dem andra kuggarna och de visade sig att vevaxeln och kamaxeln stämde men mittenaxeln var ungefär en 1/4 efter så ny plockar jag av allt och byter kamrem och nollar allt så de blir rätt sen hoppas jag att den går
Användarvisningsbild
av lennarte
BenneBanan skrev: vevaxeln och kamaxeln stämde men mittenaxeln var ungefär en 1/4 efter
På 740 med fördelaren bak på topplocket spelar det ingen roll hur mellanhjulet står, det driver "bara" oljepumpen. På äldre motorer drev det strömfördelaren också och då var det noga, men det är ju aldrig fel att byta remmen ändå.

Mvh
Lennart
av volvo244gle
Tillbaka till soppan... Kommer det ett jämnt flöde av bränsle när du lossar returslangen? (alltså efter bränsletrycksregulatorn)
Reagerade på det du skrev om att pumpen i tanken gick, men inte den under bilen. Tankpumpen är en förpump som trycker med 0,2 bar eller liknande.
Antagligen tillräckligt för att man skall få fram soppa, men för lågt tryck för att spridarna skall släppa på några mängder att tala om.
Men lossar man som sagt efter BTR och det kommer soppa där så betyder det att trycket till spridarna är tillräckligt. (3 bar)

Ett tips för felsökning är annars att skruva loss svänghjulsgivaren, eller om man har en lös att prova med.
Slå på tändningen och vifta med en skruvmejsel framför givarens spets. Den bör då ge impulser som när motorn går runt, och du kommer höra spridarna öppna med ett snabbt knackande ljud, ljudet av bränsle som flödar i ledningarna samt gnistan som slår.
Inte helt lätt att lyssna efter sådant medan man kör runt motorn på starten. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline