Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av titanum
#978543
Efter funderande, massor av provbyggande på Volvos sajt och olika överväganden lutar det åt:

XC60 D4 VEA Ocean Race Business Edition PRO,
- aut
- tonade rutor
- backkamera
- dragkrok, fast (ev eftermonteras senare)
- reservhjul

Funderat på klimatpaket med VOC men undrar om det egentligen ger så mycket (har garage och orkar fylla i traditionell körjournal)... mer nytta av t ex elstol då eller kanske säkerhetspaketet?

Färgval:
Mörk färg (splittrad om det ska vara svart eller blå..), ljus inredning.

Vad tror ni, vettig spec? Rätt motorval?

Mycket tacksam för input då beslut ligger nära i tiden.
av Petzzon
#978561
VOC är ju mycket mer än en app, en grym säkerhetsfunktion i mina ögon, och merkostnaden är inte så stor för jag förmodar att du vill ha timer till värmaren?
Sen hade jag inte hoppat över Driver Support paketet, ett av dom paket som har absolut bäst andrahandsvärde och är enormt praktiskt och höjer säkerheten.
Användarvisningsbild
av spaceuser
#978566
titanum skrev:Efter funderande, massor av provbyggande på Volvos sajt och olika överväganden lutar det åt:

XC60 D4 VEA Ocean Race Business Edition PRO,
- aut
- tonade rutor
- backkamera
- dragkrok, fast (ev eftermonteras senare)
- reservhjul

Funderat på klimatpaket med VOC men undrar om det egentligen ger så mycket (har garage och orkar fylla i traditionell körjournal)... mer nytta av t ex elstol då eller kanske säkerhetspaketet?

Färgval:
Mörk färg (splittrad om det ska vara svart eller blå..), ljus inredning.

Vad tror ni, vettig spec? Rätt motorval?

Mycket tacksam för input då beslut ligger nära i tiden.
Jag väntar fn på min XC60 D4 AWD som ska komma v28, men har idag en V40 D4 R-Design MY13 med bla VOC och jag skulle inte vilja vara utan det, trots att jag har garage. Skönt när bilen står ute en kall vinterdag när man hälsar på vänner och ska hem sent samma kväll t ex.

När jag valde AWD så var det med tanke på att jag ville ha den 5-cylindriga motorn. Tycker att VEA har haft för lite tid på sig så här långt. Kikar man på spritmonitor.de så verkar den inte direkt dra mindre med diesel heller. Jag ville också ha AWD för jag tycker inte om rycken i ratten vid kraftig acceleration, t ex motorvägspåfart, som är så typisk för starka framhjulsdrivna bilar. Detta är betydligt mindre kännbart i en AWD då den fördelar kraften till bakhjulen som hjälper till.

Elmanövrerat förarstol kan rekommenderas. Min fru och jag har var sin profil med minne till våra nycklar så stol och ytterspeglar ändrar sig med automatik. Kan även rekommendera backkamera, vilket jag även har på nuvarande. Ovärderligt hjälpmedel trots parkeringshjälpen.

Har drag på nuvarande men aldrig använt det. Hoppade därför över det denna gång.

För min del föll valet på en Summum Business Edition, och med tillvalen,
-Automatlåda (växla för hand har jag aldrig förstått det roliga med)
-Seashell beige metallic och mörkgrå skinnsäten (sport), men ljusare innertak.
-Keyless drive
-Parkeringshjälp bak + fram
-Backkamera
-RSI som ingår i Drivers Alert paketet
-Laminerade rutor som ger en invändigt tystare bil.
-Titania 20" fälgar (lagom med gummi ger snyggare bil)

Så valde jag :)
av ansjo
#978577
Köp delbdelart drag, i mina även är fast drag på en bil kanske inte det snyggaste jag vet :roll: Skiljer inte så mycket prismässigt mellan de olika dragen på en bil för några hundra tusen...
Även Voc är guld värt
Senast redigerad av 1 ansjo, redigerad totalt 0 gånger.
av titanum
#978583
Petzzon, ok ska läsa på lite mer om vad VOC kan tillföra då :) Blir ju ändå för min del en gräns någonstans på antal tillval, de som hänger löst i luften (just nu..) är klimatpaket/VOC, Driver Support och elstol.

spaceuser, trevlig spec på din bil också ser jag. Ja backkamera och elstol lär man ha daglig nytta av. Har faktiskt inte hunnit köra D4 awd men ska ta en provtur med den då innan beslut. Är ju samma pris i stort sett på VEA och AWD... Laminerade var ju ett bra tips - tack!

ansjo, ja delbart hade jag först tänkt men sedan var det flera på forumet som hade argument för den fasta kroken. Får se om det blir nån alls, kanske hamnar en krok på andrabilen istället.
av Hakan975
#978601
Adaptiv farthållare och BLIS är kanon om man kör mycket efter motorvägar tycker jag, farthållaren är ju nästan magisk. Lane dept warning och automatiskt helljus funkar däremot bara sådär, om ens det.
Jag har inte funktionerna på min egen bil (bor i Piteå så nyttan är inte så stor) men på Hertz hyrbilar, när jag ska köra längre sträckor med utgång från Arlanda är det kanonbra med Driver support.
För egen del tycker jag VOC är oumbärligt.
Men allt beror ju på hur man använder bilen och hur man bor.
av tunnis
#978621
Har haft Driversuport på mina fyra senaste bilar och skulle aldrig köpa en utan. (Därför blev det ingen Q5 eller X3 sist jag bytte bil)
Skulle välja keyless före VOC. VOC använder jag kanske 20ggr per år och keyless varje dag. VOC har dessutom urkass täckning och krånglar ofta vintertid.
av titanum
#979487
Driver Support prioriterar jag nog före klimatpaket/VOC då. Blir väl en viss tillvänjning för plingande etc men det känns som både nyttiga och bra funktioner.

Ska försöka hitta en med laminerade att jämföra med motsvarande utan på provtur hos handlare. Blir förstås med tanke på däck som bör vara lika. Eller har någon här mer erfarenhet av hur mycket tystare det blir med laminerat? De xc60 jag tidigare kört har jag inte uppfattat somsärskilt bullriga men å andra sidan tänkte jag inte på om det var laminerat eller inte.
av titanum
#982487
Driver Support funkade klockrent på en långkörning med en lånebil. Nu har det dykt upp en kampanj på Avior 20" fälgar, är det någon teknisk fördel eller bara utseende som skulle motivera det? Antar att framtida däckbyten blir avsevärt kostsammare.

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]