...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Dagens irritationsmoment - studenter. Idag började bal-säsongen. En massa studenter åker kortege genom stan vid samma tidpunkt som folk slutar jobben. Säkert skitkul för dem men inte för oss andra. Jag behövde handla lite på andra sidan stan men det vara bara till att göra rundpall på tvärgatorna och åka hem.
Användarvisningsbild
av erikn
*pettson* skrev:Sen var det ju så att den mest OLÄSTA boken i historien är instruktionsboken. Det syns även i detta forumet allt som oftast dock i andra ärenden.
Är det typ så här man ska hantera de som inte läser...

http://assets.amuniversal.com/0e1eaf909 ... 163e41dd5b
av hamre
joel80 skrev:Dåligt system? Det kan väl vara ljust samtidigt som det är dålig sikt?! Snörök eller dimma kan sammanfalla med ljust väder.. Regn kan falla samtidigt som det är soligt. Problemet är inte systemen utan förarna som inte förstått sig på vad auto-läget hjälper till med och vad dom måste sköta själv på en bil med DRL och släckta bakljus.
Ja och det är därför systemen måste fatta det. Regnar det och torkarna används så tänds ljuset. Simpelt.

Dom som inte är byggda så borde inte få kallas auto.

Så problemet är systemen. Om ett system kallas för auto så antar dom flesta att det är just automatiskt. Det tänds när det blir mörkt etc. Om det inte gör det så varför kalla det auto?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har inte alltid torkarna igång när det är dimma.. Och inte i snörök heller.. I övriga Europa som är van att inte ha en lag på halvljus dagtid är det självklart att man slår igång ljusen när det är dålig sikt, även på nya bilar. Det är nån slags svensk gubbgrinighet som får styra här.. "Jag ska minsann inte behöva göra något manuellt när det står auto på knappen, och förr i tiden behövde jag aldrig röra ljuset."
av *pettson*
Irriterar mej som ett helvete på folk som STANNAR inne i en rondell för att släppa fram andra, fast ingen är på väg in i rondell.
Det klientelet återfinns dessutom bland självmordspiloterna som sakta.. sakta.. kryper mot en rondell och sen helt utan rädsla för livet bara ger sej rätt in i densamma utan att ens försöka titta åt vänster. Det är klientelet som förmodligen anser sej ha förkörsrätt mot andra i rondellerna.
Noter att dom som jag menar stannar och irriterar, inte är dom som tvingas stanna för att självmordspiloterna är ute. Jag har full förståelse för en tvärnit när någon annan blockerar din väg. Förståelsen är bara noll för att man stannar för att titta på utsikten när man har fri väg..
Men så kör man mycket i Motala som är Rondellkaj´s arv. ALLT gick enligt honom att lösa med en rondell, han ville gärna ha dom nära varandra så man verkligen blockerar långtradare och snöröjning med mera, han fick sin vilja fram med, han fick till och med ratta en tradare igenom sin första rondell för att finna att den inte gick igenom trots att man *följt regelverket* Så man fick lägga några miljoner på att bygga om dom. Smart som han var så saknade han lastbilskort och tillstånd och syntes på tv körandes lastbil. Med anmälan som bonus.
Nu börjar en ny ombyggnadsetapp av en bra fungerande vägkorsning med trafikljus som endast skulle behöva jämnas till i marken lite. Den ska nu bli.. en rondell. Eftersom det går en fungerande gångtunnel under samma väg så ska den grävas bort och förmodligen ska man skapa övergångsställen vid rondellen istället. Det är skönt att man tänker framåt, och stannar trafikflödet istället för att höja det på platsen, hur skulle det annars bli. :roll:
av PTV
*pettson* skrev:Irriterar mej som ett helvete på folk som STANNAR inne i en rondell för att släppa fram andra, fast ingen är på väg in i rondell.
Det klientelet återfinns dessutom bland självmordspiloterna som sakta.. sakta.. kryper mot en rondell och sen helt utan rädsla för livet bara ger sej rätt in i densamma utan att ens försöka titta åt vänster. Det är klientelet som förmodligen anser sej ha förkörsrätt mot andra i rondellerna.
Noter att dom som jag menar stannar och irriterar, inte är dom som tvingas stanna för att självmordspiloterna är ute. Jag har full förståelse för en tvärnit när någon annan blockerar din väg. Förståelsen är bara noll för att man stannar för att titta på utsikten när man har fri väg..
Men så kör man mycket i Motala som är Rondellkaj´s arv. ALLT gick enligt honom att lösa med en rondell, han ville gärna ha dom nära varandra så man verkligen blockerar långtradare och snöröjning med mera, han fick sin vilja fram med, han fick till och med ratta en tradare igenom sin första rondell för att finna att den inte gick igenom trots att man *följt regelverket* Så man fick lägga några miljoner på att bygga om dom. Smart som han var så saknade han lastbilskort och tillstånd och syntes på tv körandes lastbil. Med anmälan som bonus.
Nu börjar en ny ombyggnadsetapp av en bra fungerande vägkorsning med trafikljus som endast skulle behöva jämnas till i marken lite. Den ska nu bli.. en rondell. Eftersom det går en fungerande gångtunnel under samma väg så ska den grävas bort och förmodligen ska man skapa övergångsställen vid rondellen istället. Det är skönt att man tänker framåt, och stannar trafikflödet istället för att höja det på platsen, hur skulle det annars bli. :roll:
Men om dom stannar inne i en rondell för annan trafik som vill in men som inte finns vem är det då de egentligen stannar för !?. :D
joel80 skrev:Jag har inte alltid torkarna igång när det är dimma.. Och inte i snörök heller.. I övriga Europa som är van att inte ha en lag på halvljus dagtid är det självklart att man slår igång ljusen när det är dålig sikt, även på nya bilar. Det är nån slags svensk gubbgrinighet som får styra här.. "Jag ska minsann inte behöva göra något manuellt när det står auto på knappen, och förr i tiden behövde jag aldrig röra ljuset."
Säkert samma människor som kör på grönt läge med sin nya systemkamera också :mrgreen:
av *pettson*
PTV skrev:
*pettson* skrev:Irriterar mej som ett helvete på folk som STANNAR inne i en rondell för att släppa fram andra, fast ingen är på väg in i rondell.
Men om dom stannar inne i en rondell för annan trafik som vill in men som inte finns vem är det då de egentligen stannar för !?. :D
Kalasbra fråga. Scenario: Bilen framför dej åker in i rondell. Slår på en tvärnit precis vid nästa infart/utfart. Där finns en ankommande bil som om 500 meter raksträcka MÖJLIGEN kan, om denne inte svänger av in i ett bostadsområde.. komma ner till rondellen för att åka in i densamma. Idioten som står i rondellen inväntar då det där beslutet som ankommande förare har, kommer den svänga av innan eller kommer den åka ner till rondellen, innan denne rör sej i rondellen igen. Mycket sympatiskt.. men mycket mycket irriterande. Bilen som kom svängde i det här fallet. Då lade föraren i rondellen i ettan och åkte till nästa på/avfart och stannade för obefintlig inkommande trafik från ytterligare en raksträcka innan denne då åkte ur rondellen på nästa av/påfart. I nästa rondell som denne kom till så stannades det i väntan på att alla bilar från Ica maxi skulle få åka färdigt innan denne åkte in i rondellen. Jag orkade inte efter 5 minuters väntan med gott om luckor. Jag lade i backen och tog en avfart tidigare åt höger för att åka runt kvarteret och in i samma rondell som förut. Han stod där parkerad i väntan på att trafiken skulle stanna av även när jag kom in i rondellen från ett annat håll. När jag åkte hem.. stod han där mitt i rondellen med 300 meter tutande bilar bakom och väntade på att trafiken skulle glesna. Där är det dags att ta en taxi, eller gå eller i alla fall lämna bilen hemma.
Förundras fortfarande över gångare och cyklister som trycker på knappen för att få grönt ljus först och sedan tittar upp och ser att de med god marginal hinner ta sig över och sedan gör så. Sedan står man där och väntar till ingen nytta alls. :roll:

Samt att det finns en gata där jag bor där det på ena hållet enbart får framföras buss och taxi, man får vänta vid rödljus rätt ofta där, och inte är det för en buss/taxi utan för att någon gör som alla andra och struntar i reglerna totalt.
  • 1
  • 282
  • 283
  • 284
  • 285
  • 286
  • 553

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]