...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Du och jag tycker det är konstigt men mannen i Fiaten verkade tycka det var bästa idén just då eftersom han skrattade.
All trafik i rondellen avstannade och jag såg mig omkring och alla runt omkring häpnade över situationen.
Även jag har backat i rondell när jag haft folk i bilen och full koll på tillfarterna bara för att skojja med passagerarna.
Men i rusningstrafik...
Har kört 50 mil idag, mestadels motorväg. Slutade räkna omkring 50st men det landade uppskattningsvis på 100st som på ett eller annat sätt körde med "fel belysning" på något sätt. Har trallat runt ca 500 mil i europa nu i vintras/våras och där såg jag inte ens hälften av detta ;/ Det är alltså inte för att det är svårt att byta lampa etc. det är bara rent ointresse tyvärr.

Fick iaf en drl-nisse att tända ytterbelysningen i regn och skymmning. Än finns det hopp hehe
Användarvisningsbild
av joel80
Det är så frustrerande! En kollega som har en nyare Mazda med DRL kör alltid bara med automatiken. Så i spöregn och snöstorm syns han inte. Jag har påtalat (efter att legat bakom i regnväder) att han måste slå på lysena manuellt men han säger att automatiken sköter det när det behövs. Trot inte på att hans nya moderna bil skulle behöva något manuellt handhavande på ljusvredet... "Det står ju auto, då är det inte mitt ansvar." typ...

Ger mig faan på att mer än hälften av alla som kör DRL-bilar släckta i dålig sikt har en sån mentalitet och resten har bara ingen aning om hur bilen fungerar.
Såg en ny v70 idag 15 el 16 som inte körde med några tända bakljus i regn/ skymning. Trodde inte det var möjligt på V70
simonhalmstad skrev:Såg en ny v70 idag 15 el 16 som inte körde med några tända bakljus i regn/ skymning. Trodde inte det var möjligt på V70
Är väl möjligt om man sätter vredet på 0
Användarvisningsbild
av joel80
Med aktiv idiotism verkar det möjligt.. Men har man i DRL "autoläge" på en Volvo brukar bakljusen lysa. Hoppas dom inte ändrat på det i MY16! Då blir jag sur och vill inte ha en Classic! :(
Folk som kör med barnen i knät. Och byt ut irriterad mot vansinnig.
Bara imorse såg jag TVÅ bilar inom loppet av 5 minuter på Bromma Blocks parkering (ni som varit där vet vilket idiotiskt ställe det är att göra såhär på).
Ena bilen körde dessutom onödigt fort på en så folktät parkering. Om de pysslar med detta på en grusväg ute på landet i anslutning till deras hus, I don't give, men bland massor av folk och bilar - känns inte som att det är många rätt där.
av hamre
joel80 skrev:Det är så frustrerande! En kollega som har en nyare Mazda med DRL kör alltid bara med automatiken. Så i spöregn och snöstorm syns han inte. Jag har påtalat (efter att legat bakom i regnväder) att han måste slå på lysena manuellt men han säger att automatiken sköter det när det behövs. Trot inte på att hans nya moderna bil skulle behöva något manuellt handhavande på ljusvredet... "Det står ju auto, då är det inte mitt ansvar." typ...

Ger mig faan på att mer än hälften av alla som kör DRL-bilar släckta i dålig sikt har en sån mentalitet och resten har bara ingen aning om hur bilen fungerar.
Men vilket dåligt system dom bilarna har då. Hade en Passat förut och den tände alla ljus om torkarna slog 5 gånger då den antog att det regnade och då behöver man ju ljusen.

Varför finns auto läge då det inte är auto? Ska det få kallas auto så tycker jag att ljussensor ska vara obligatoriskt så ljusen tänds när det blir mörkt eller regnar.
av *pettson*
Dom flesta har ljussensor, dvs med vreden rätt ställda. Men det finns inget givet kalibreringsvärde för när det ska tändas. Alla fabrikanter har sin ide om när det är dags att tända.
Sen var det ju så att den mest OLÄSTA boken i historien är instruktionsboken. Det syns även i detta forumet allt som oftast dock i andra ärenden.
Användarvisningsbild
av joel80
Dåligt system? Det kan väl vara ljust samtidigt som det är dålig sikt?! Snörök eller dimma kan sammanfalla med ljust väder.. Regn kan falla samtidigt som det är soligt. Problemet är inte systemen utan förarna som inte förstått sig på vad auto-läget hjälper till med och vad dom måste sköta själv på en bil med DRL och släckta bakljus.
  • 1
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 285
  • 553

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!