Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Melmac
Eftersom vi ca 30 sek. tidigare hade kommit över ens om att det skulle vara vanlig timer så var jag helt säker på att det var detta jag beställt. Nu vet jag till nästa gång att man ska läsa igenom allting 20ggr trots att man precis har kommit över ens om en sak.

Skulle det nu vara så att detta inte ingick eller gick att få till bilen, så tycker i alla fall jag att säljaren bör upplysa om det när jag sitter med honom och lägger beställingen. Eftersom han gav mig ett val så bör ju inte beställningssystemet ha opponerat sig.
av ef98dpa
volvobrasse skrev:
Melmac skrev:Står inget sånt så det är inte beställt trots att det lades en beställning på det.
Synd....
Saken är den att när jag beställde min bil så bad jag säljaren lägga på saker som jag sedan fick påminna honom om att han glömt. Det gäller att dubbelkolla spexen på minvolvo som jag gjorde hela tiden. Jävligt svårt att veta, men jag är nitisk som person vilket behövdes i detta sammanhang.

Har du sagt åt honom att lägga på detta och om han då har missat det skulle jag dock leva jävulen tills jag fick det korrigerat :) Men det är jag det.
Men det där är trickigt att hålla koll på eftersom det i vissa fall står typ "Aktivitet 123456", andra benämningar än på order och i BDV, samt så görs vissa justeringar av handlaren och då står de inte med, så det är helt förståeligt att man som beställare inte kan ha stenkoll och förlitar sig på att handlaren gör rätt. Tyvärr lär det inte hjälpa så jättemycket om inte handlaren känner lite ansvar och på något kompenserar...
av perhall
Volvo har haft samma offertsystem sen sent 90-tal (eller möjligen tidigare). Utrustningen är tydligt specad på sid 1. På sidan med priser och rabatter är det lite mer oklart men sammantaget har det alltid varit extremt tydligt för mig när jag kollat igenom, har köpt fem nya Volvo och fått offert på ännu fler, samt kollat familjemedlemmars och kompisars...
PH
av perhall
På sid 1 en sån här spec:
Modell

Volvo XC70 II D4 AWD Summum BE PRO II

Adaptiv farth m autobroms, Driver Alert System, Aktivt helljus, Trafikskylts information, BLIS:

Kamera f död vinkel, Queue Assist (Automat), Pedestrian Detection, Cyclist Detection,

Forward Collision Warning, Aluminiumfälg Valder 17", Elman förarstol m minne, Innerbacksp

aut avbländn, Keyless Drive-start/lås, ABL- Aktiva Xenonljus, Audio HP Sensus Connect 7,

Digitalt kombiinstr. Krom, Parkeringshjälp fram/bak, Taklucka i glas, Sensus Navigation, Blank

list runt sidorutor, Elinfällbara backspeglar, Interiört stämningsljus, Luftsymbol i Krom,

Läderratt m inl/SilkMetal, Panel Shimmer Graphite, Regnsensor för vindrutan, 12V uttag fram/

bak/bagage, AUX-ingång i mittarmstöd, City Safety generation 2, Däcklagningsats med

kompr, DSTC- Antisladdsystem, Dubbla synliga slutrör, Elektr kontr AWD-system, Hill

Descent Control, Elhissar fram och bak, Elman. Parkeringsbroms, Elman/eluppv backspeglar,

Framstolar m WHIPS-system, IDIS.Info.System, Insynsskydd i lastutrymme, Isofixfästen

ytterpl. bak, Klimatanläggning ECC, Konstantfarthållare, Krockgardin IC i takpanel,

Krockkudde förar+passager, Larm - Volvo Guard, Luftkvalitetssystem CZIP, Låsbara

hjulbultar, Nyckelavst. kr-kudde pass, Rails, Rattknappar för ljudanl., Sidokrockkuddar fram,

Skyddsgaller i stål, Strålkastarspolare, Textilmattor i kupén, Tillsatsvärmare ej tidur,

Trygghetsbelysning, Yttertemperaturmätare, Miljöklass EURO5

Motor Diesel 5cyl 181hk/133kW D5244T12

Växellåda Automat AWTF-80 SC AWD

Kaross Täckt

Färg Svart Metallic 452

Inredning XC Mörkgrå Läder F701

På sid 2:
Paket Klimatpaket VOC Diesel:Elvärme i ratt, Eluppvärmt baksäte, (utgår vid val B-kudde), VOC m

fjärrstart parkvärm

Lastpaket XC70:Elmanövrerad baklucka, Mörkt tonade rutor 5 st, Privatlåsning lastutrymme,

Laminerat glas runt om

Tillbehör Designpaket, exteriört 452 Black Sapphire Met, Drag delbart 13 pol + adapter 7 pol

Står inte sakerna med där så har säljaren varit otydlig men du måste också läsa specen noggrant innan du godkänner. Dels för att skriftligt är A och O här, dels för att det är svårt att ha koll på alla detaljer (även om säljaren borde ha det).
Står det med på sid 1 och 2 i offerten måste säljaren kompensera dig för fel i varan enligt KPL: ny vara, prisavdrag etc.
PH
av Melmac
Vi får se, jag skickade offerten till honom och påpekade att det stod detta på två ställen (t.o.m. tre ställen på olika sidor) och att han dessutom själv har pratat om timern, men att i spec. så stod inget.
av perhall
Melmac skrev:Vi får se, jag skickade offerten till honom och påpekade att det stod detta på två ställen (t.o.m. tre ställen på olika sidor) och att han dessutom själv har pratat om timern, men att i spec. så stod inget.
Har du e-postkorrespondens ang. offerterkännande? Gången där är viktig för att avgöra det juridiska. Om du har godkänt ett andra dokument (det du kallar specen) och grejerna inte finns med där blir det problem är jag rädd..
Men helt klart innebär ju "You" att det ska finnas med ett antal grejer..
PH
Användarvisningsbild
av PaNi
volvobrasse skrev:
Beänslevärmare är väl inte stamdard oavsett, eller? Är väl ett tillval?

Jag har en V60 T3 Ocean Race med Voc samt bränslevärmare. Om jag inte minns fel så är detta VOC med tidur-tillvalet?
Hos Volvo är bränslevärmare standard i bilar med dieselmotorer som säljs på "kalla marknader". Vet inte exakt vilka marknader det är, men Sverige är en av dem.
av Melmac
Jodå, det skulle varit med i paketet men har försvunnit på vägen, de tog på sig ansvaret, men enligt Volvo och handlaren går det inte at eftermontera vare sig värmen i baksätet eller tiduret. De vill gärna kompensera mig på annat sätt med annan utrustning. Jag vet bara inte med vad. Vinterhjul har jag. Navigator?

Fan vad surt!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tjena! Har precis haft samma fel på min d2, […]

Byta spridare

Jag bytte på min v50 2012, jobbet gjorde jag[…]

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.