Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blue eagle boy
Ja det går att bara ta bort solenoiderna om du tar bort plåtlocket.
Om du gör det var noga med att om du skakar solenoiden så ska du kunna höra/känna att själva el spolen inuti sitter löst.
Men detta kan du bara göra om du först tar isär själva ventildelen på solenoiden.
Men av det som jag fann innuti ventilpaketet så är jag glad att jag tog isär den också. Även om jag tror att det var min kärvande solenoid som var största felet.

Nä det går inte att komma åt något filter i lådan utan att klyva den av vad jag har hört !!
Tyvärr....
/Krister
av snej
blue eagle boy skrev:
Nä det går inte att komma åt något filter i lådan utan att klyva den av vad jag har hört !!
Tyvärr....
/Krister
Korrekt, det går inte. Man måste dela på converterkåpan och växellådshuset för att komma åt silen.
av Andis
Nya bilar dom kan det här med att göra det svår underhållet. Dela lådan för att byta silen. som tur är är det väll en liten risk att den skulle sättas igen.

Men åter stora tack för era fina svar.

Hur långt hade din bil gått när du öppna ventilpacketet blue eagle boy ?

Mvh
Andis
av blue eagle boy
16000 mil Andis.

Av vad jag tror så skulle detta spara många sköna tusenlappar för dom som har typ samma problem som min bil har haft.
En bilverkstad idag "lagar" ju egentligen inte det som är trasigt utan dom byter ju bara ut delar, som typ i detta fallet.
För jag är ganska säker på att om jag åkt till volvo så skulle nog växellåds byte varit ett faktum (får säkert många som hoppar på mej om mitt uttalande).
/Krister
av Andis
Hej Blue eagle boy

Har byt min olja i lådan nu för ca 200 mil sen ville åka ett tag efter för att se hur den reagera innan jag skrev något här och den har inte varvat upp en ända gång mellan växlarna efter olje bytet, samt växlar bättre med mindre slir mellan växlarna nu.

Var ingen grann olja som kom ur lådan, vid bytet. Så kan ju tänka mig hur det kan se ut i ventilpacketet om man fortsatt med den oljan i lådan. Hade nog inte blivit så många tusen mil till om jag inte bytte oljan.

Bild 1 Oljepluggen på lådan
Bild 2 Oljan före byte
Bild 3 Oljan i växelådan efter byte

Bild

Bild

Bild

Mvh
Andis
av kallabaz
Vilka solenoider var det du fick ordning på efter rengöring?
De stora eller små?

Behöver man några nya packningar eller liknande när man sätter tillbaka ventilhuset?
av BGA
Kan inte se bilderna. får meddelande: Webbplatsen kan inte tillhandahålla en säker anslutningforumbilder.se använder ett protokoll som inte stöds.
ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH. Vad göra.
V70-02 Kan man alltså plocka ut ventilhuset utan att lyfta ur motor/växellåda?. kan jag hitta instruktion någon stans?
Har set på YOUTUBE att man kan montera oljefilter på returslangen från oljekylaren (den övre slangen) Någon som vet något om detta?
av BGA
CarMan : "ja det går att byta, inte så svårt heller, bara bort med kåpan." Såå lätt är det inte alltid! Kåpans nedersta Torx-skruvar var omöjliga att lossa - har provat med huggmejsel o lufthammare. Lådan är "nyrenoverad" med bl.a ny converter. Nån idiot har väl dragit skruvarna med luft/elverktyg utan koll på moment. Håller nu på o lyfta ut paketet pga den idioten.!
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]