Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har en fem år gammal golf som gått 9 000 mil och jag fick inte i femman plötsligt en vacker dag, pratade med märkesverkstad som ville ta in den två dar för att kolla vad det var för fel och pratade om en vecka sen för att byta lådan som de trodde på beskrivningen, jag kände instinktivt detta var fel och skulle bli enormt kostsamt så jag åkte till en mindre verkstad och de tog in den och kollade och såg att hörnen var nerslipade på femmans drev och beställde ett sådant. Dock när de skulle sätta i den så pillade de med länkaget fram där det går in i växellådan och då gick femmans växel lätt in, då provkörde de och ringde och sa att de justerat så femman går in nu och tyckte jag skulle provköra å se om jag var nöjd det var onödig kostnad att mecka in drevet om det inte var felet.
Ja okej femmans växel går i nu men växelspaken går inte in i det där sista nypläget eller vad man ska kalla det när man lägger i en växel, det fattas en centimeter för att det ska kännas att växelspaken gått riktigt i, växeln går i fint med inte spaken, förstår ni? Treans växelläge är okej men femman går inte lika långt och den ska väl gå lite längre är mitt minne av den. Så det känns som att den skulle kunna hoppa ur liksom då den inte sitter tryggt i ändläget.
Nåväl jag har googlat men kommer inte ihåg var jag läste att det var nån som bytt plastkulan under själva växelspaken, jag har tittat där och jag tycker mig gissa med min begränsade meckarkunskap att från spaken där de två vajrarna eller stängerna (?) angör i nederdelen av spaken att det känns lite meckligt där, tänkte att såna här saker kanske funkar likadant på många bilar så jag kan fråga här kanske nån som haft liknande erfarenhet, så kan jag tipsa verkstadskillarna så det blir billigare att laga och mindre att gissa för dom, jag tycker alla växlar är en anings lite tröga känns osmörjda, så alla fall min fråga är nu detta problem med växelspakslägena skall man söka det i växellådan, femmans drev, eller där man justerar länkaget där det går in i växellådan, eller ska man söka vid växelspaken, nån som vet eller har en idé?
av rid54
Rörelserna inuti växellådan, när kopplingarna går i eller ur ingrepp, är små. Växelförarna ska normalt sett hållas på plats med någon form av låsfunktion och om de inte går i brukar växeln kunna hoppa ur. Det finns också en spärrfunktion för att blockera möjligheten att andra växlar än den som används kan hoppa i. Denna mekanik är normalt sett väldigt "tight". Glapp, tröghet och konstigheter ligger nästan alltid i länkaget från spaken, eller i spakstativet.
Okej, då skulle jag alltså kunna be dom att titta lite noggrannare på länkaget från spaken till lådan, och glömma själva lådan med drev å grejer. Detta var liksom i linje med min första magkänsla. Synd man inte är mekaniker bara. :D
Det enda lilla som jag inte tycker är logiskt är att om man har två armar från växellådan som kan justeras och sköta växlandet av fem växlar men det är bara en växel som det är fel på, med två armar om man gör nån justering borde liksom inverka på minst två växlar eller tre eller alla, inte bara en.

Så här ser spaken ut alla fall, armen som går ut till vänster den synliga verkar ha mest med backen att göra, ser inte vart den andra går ut, under nånstans förmodligen utom synhåll.
Man undrar även vad piggen som skjuter hitåt lite upptill med ett hål i vad hålet är till för, känns som nåt borde sitta där, konstigt annars med ett hål obefallandes.
Skärmavbild 2015-05-29 kl. 18.19.47.png
Skärmavbild 2015-05-29 kl. 18.19.47.png (393.68 KiB) Visad 1114 gånger
Ja det var nog ingen idé visa, det intressanta syns ju inte sitter under förstår ja...
Blir så trött på detta jox, till verkstad å beställa tid och sen en annan dag köra bilen till verkstan och sen en annan dag hämta den och sen göra om det och sen är det ändå precis som det var från början så bara börja om från början igen, jag köpte en Golf för jag trodde det skulle va över genomsnittet i kvalitet och ett mer ekonomiskt val än en gammal volvo men nu läser man om vanliga problem osv, vad trött jag blir, det var ingen som sa nåt om det. Finns det nån bilmodell man kan välja om man inte vill ha några verkstadsbesök och dyra överraskningar eller är det bara cykel som gäller då?? Vad ska jag välja, är så #€%&#€%& sugen att bara åka och köpa ny bil imorgon och skicka den här åt helsingland. Men vad?
Känner mig skyldig berätta hur det har gått, om nån skulle googla på golf å växellådsproblem å hamna här. Jo, lämna in bilen på ny verkstad och han trodde det var nåt som kallas växelbox enl kvittot, sagt å gjort han fick köpa in en sådan för två å halvt tusen och ja nu funkar lådan som när den var ny. Växellänkaget går in i växelboxen som är en nästan tennisbollstor klump som sitter på växellådan med nån mekanism inuti som hade slitits ut, aluminium, från klumpen går en pinne ner i växellådan och styr vilka drev som ska gå i, typ. Nu går den som smord.
av rid54
semmelman skrev:Blir så trött på detta jox, till verkstad å beställa tid......... Finns det nån bilmodell man kan välja om man inte vill ha några verkstadsbesök och dyra överraskningar eller är det bara cykel som gäller då??
Lada Niva. Överraskningar kan ske ibland, men sällan dyra. En normalt händig person med lite envishet kan fixa det mesta själv. Och just ditt problem kan absolut inte inträffa - växelspaken går rätt ned i lådan.

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]