Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ed
Går det att på smidigt sätt rengöra själva röret där man sticker ner oljestickan?

Ta bort röret?

Finns speciell piprensare för ändamålet?

Vill få bort lite vitklegg och få en "ren" start så jag kan börja felsöka i övrigt.
av ThunderAce
vet inte om det finns special verktyg men en så kallad dragfjäder funkar, i ena änden så har du en öggla
som du kan fixera en bit trasa så att det passar i röret, finns kanske andra linande produkter med samma öggla
Bilagor
dragfjäder.JPG
dragfjäder.JPG (27 KiB) Visad 460 gånger
av benka1
Låter så där -åk inpå en smörjhall(ok/q8) finns oftast tryck luft där blås ur allt ur plasthållaren ner i tråget o byt sen filter o olja
tror inte det går att sota den dära plast delen med det föregående talare snacka om-funka bäst i en skorsten :lol:
av ThunderAce
benka1 skrev:Låter så där -åk inpå en smörjhall(ok/q8) finns oftast tryck luft där blås ur allt ur plasthållaren ner i tråget o byt sen filter o olja
tror inte det går att sota den dära plast delen med det föregående talare snacka om-funka bäst i en skorsten :lol:
Lite för små grejer för skorsten men men, dragfjäder används för att dra el ledningar i rör som går i vägarna.
Skulle inte sota skorsten med den

Vad har du för plastbehållare som sitter på röret till oljestickan är jag nyfiken på?
av ed
Tycker denna metod låter ytterst värd att prova. Dragfjädern kostar typ 40 kr på biltema så det känns oxå lugnt.

Undrar också över plasten som pratas om, hela ojesticksröret är väl gjutgärn/aluminium om jag inte minns fel?
Användarvisningsbild
av svergie2
ed skrev:Tycker denna metod låter ytterst värd att prova. Dragfjädern kostar typ 40 kr på biltema så det känns oxå lugnt.

Undrar också över plasten som pratas om, hela ojesticksröret är väl gjutgärn/aluminium om jag inte minns fel?
På 2.0T är det i metall iaf, har aldrig sett en bil med plast D:

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]

motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]