Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sedan jag bytte kamrem (med tolk och allt) så har min bil inte kunnat ladda batteriet. Batteriet är har jämn spänning på 12,6V, men när man drar på bilen så går det ned på ca 11,6 vid tomgång. Kontrollerat anslutningar vid startmotorn och borstat dem. Inga synbara kabelbrott (att döma av det lilla man kan se i alla fall). Valde då att byta generator, även om batterilampan lyser svagare nu så laddas batteriet fortfarande inte. Inga felkoder.

Kan tillägga att SRS-lampan lyser kvar extra länge efter att motorn startat, det tar flera sekunder för den att försvinna (antar att det är en följd av mina laddningsproblem). Vad är nästa steg? Kan mina laddningsproblem ha med startmotorn att göra?
*pettson* skrev:Då är det tajm att skaffa ett elschema. Ett tips är att gå igenom säkringarna först.
Det är ett enkelt gratis sätt att ev fixa problem.
Plockat fram ett elschema, verkar som att anslutningen - precis som Lufif3r påpekat tidigare - går Generator --> Startmotor --> Batteri +.
Foto 2015-05-31 09 06 40.jpg
Foto 2015-05-31 09 06 40.jpg (967.96 KiB) Visad 2830 gånger
I och med att SRS lampan är seg (tar lång tid att bygga upp spänningen antar jag) så är det ju sannolikt mellan generator och startmotor elfelet är - är det en rimlig bedömning? Testar man genom att försöka ta Ohm mellan startmotor och generator?

Ett wildcard: Det kan inte vara själva startmotorn som är dålig då? Och att glappet sker där? Särskilt med tanke på att felet uppkom efter att jag tog ut och satte tillbaka den.
av *pettson*
Trodde problemet var att laddningen inte slog på? Kanske misstog mej?
Den grova mellan start och generator lär finnas och fungera. Du kan inte missa när den brinner upp, dvs om nu oxid vore problemet.
Men.. har du verkligen en fungerande laddningslampa? Kontrollera D+ kretsen. Det är den som *startar* generatorn. Dom andra kan förvisso påverka laddspänningen lite, men du saknar rejält med spänning, saknar du så mycket så lär det vara rejält varmt någonstans om oxid är problemet., Felet beter sej precis som när generatorn inte slagit på så att säga( finns finare ord för det).
Airbaglampan ska dröja ett antal sekunder innan den släcks, men den larmar på för låg och för hög spänning likaså. Kontroll D+ kretsen alltså..
Har nu försökt hitta eventuellt kabelbrott/glapp utan resultat. Följde D+ kretsen med en sådan där "kabelsökare" - fick ett jämt ljud längst hela kabeln, om allt svagare mot slutet (men ändå inget definitivt avbrott).

Jag började längst denna då, som ju ser lite bränd ut. Eller inbillar jag mig bara?
image.jpg
image.jpg (779.58 KiB) Visad 2794 gånger
Fler förslag på hur jag ska mäta detta?
V90 läggs ner.

Se länk. https://www.automotorsport.se/nyhe[…]

Dimljus v70 97

Som sagt, ett litet 12V-relä borde göra […]

Hur ser denna process ut?

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]