NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Hej!

Va och provkörde en fin V50 med D2 motor som jag inte riktigt kan släppa!

Dock verkade det vara ett vinande ljud vid drift framåt. Hördes mest i 1,2,3 sen tyst.
Ljudet påminner om ljudet när man backar.

Bilen hade gått typ 11 000 mil.

Vad kan det va som låter? Bör man undvika köp?
av Perra_367
Låter det inte som lager i växellådan? Tycker du om att bli oljig om fingrarna och kan lägga en-två helger i garaget så skulle du nog kunna få ut lådan och byta lagerna. Hade ute min växellåda (Volvo M56) och bytte lager på själva diffen i våras (hade aldrig haft ute en växellåda/bytt koppling tidigare) så det är görbart.

Men visst är det en ordentlig risk att ta, du får med största sannolikhet inte en verkstad att göra jobbet, de tar hellre en ersättningslåda från skroten.

Avdrag för att det skall vara lönt? Mellan 15' och 20' (ev. mer)? Kan nog kosta uppemot 20' (då tänker jag låda från skroten 10' och arbete 10') att få det gjort på verkstad. Gör du det själv och gillar en utmaning, byt bara lager (vet ej artikelnummer för lådan till D2, finns ej som reservdel på Volvo i allafall, vilka lager som skall in borde gå att ta reda på), går det åt fanders på vägen så tar du hem en låda från skroten och sätter in.

Men andra ord, undvik?
av Bewsfroe
Låter inget vidare :???: Inget jag är speciellt sugen på.
Låter som svänghjul och växellådor är några av V50ins svaga punkter... Hoppas inget rasar på min nuvarande V50 :lol:
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]