Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Litarintepå
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med hur jag får löst skruven till kåpan över laddningsregulatorn? Tänkte försöka byta eller åtminstone mäta upp den (laddningsregulatorn) utan att ta bort generatorn. Vad jag har förstått när jag läst i div. forum så ska det gå men jag har ingen aning om hur jag ska nå in till skruven. Fungerar en slangklämmedragare met ett bits?
Säkert väldigt enkelt när det gjort någon gång men just nu känner jag mig bara som en dum blondin...
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag vill vända frågan till dej, vad har du för något problem? Om jag gissar lite så laddar batteriet ur och du misstänker att generatorn inte laddar. Då behövs lite analys först innan man skruvar, vilken spännining är det över batteriet? När motorn startas skall spänningen stiga från cirka 12Volt till cirka 14 Volt. Ligger spänningen kvar på 12 Volt när motorn går är generatorn troligen kass.
Om du har en långmilare lönar det sig inte att reparera generatorn. Köp istället en generator från skroten med garanti och byt ut. Jag har precis bytt generator på min 2002:a och den gamla var helt slut efter 30000 mil. Jag köpte en från skroten för 550 SEK.

Tänk sen på att "Blondes have more fun"
av Litarintepå
Tack snälla.
Jo det är mätt och donat men jag når för mitt liv inte in till stjärnskruven som håller plastkåpan.
Nu har jag givit upp och börjat försöka ta bort hela generatorn iallafall.
av Rådlös
Allt arbete på generatorn (förutom att spänna remmen) är enklare när man har den framför sig på en arbetsbänk.
Ett tips om man skall byta kolhållare. Kolen skall ju upp på en "tröskel" eller ett trappsteg när man sätter in den nya hållaren. Det är rätt trångt och fingrarna kan vara i största laget. En liten smal skruvmejsel att hålla nere kolstiften med, säger någon. Jag säger ett Skohorn. Alltså: Tag en kartongbit eller möjligen lite styv plast och håll som ett skohorn och sätt sedan in kolhållaren och dra ut skohornet. Det fungerade perfekt för mig.

Motor-center i nynäshamn tog 500kr för d[…]

Luktar avgaser i kupen

Kollat på vevhusventilationen. EGR ventil, o[…]

Kablar till tändspol

Menar du lågspänning eller högsp&a[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]