Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi får se vad det blir, men om det krävs så är jag beredd att lägga 4 papp på en ny, men lite surt blir det när jag fick byta vindruta så fort solen började titta fram på vårkanten och det knappt gick att se genom rutan. Snudd på 3000:- Märktes först inte när det inte fanns någon sol att tala om i vintras. Vid servicen i går fick jag också beskedet att främre bromsklossar måste bytas... Hm
Hämtade bilen i eftermiddags efter att den tillbringat en dag på verkstaden för byte av bakaxeldiff. När jag hämtade den efter jobbet möttes jag av en trevlig kundmottagare som gav mig "nyckeln" med ett "då är det bara att köra, är det något får du komma tillbaka" :)
Har inte betalat en spänn, frågan kom aldrig ens upp, och vad jag kan se sitter en flång ny klump under bilen, annars är det någon som varit duktig på att få den att se ny ut...
Och tystnaden på väg hem, Ahhh :) På väg till verkstaden i morse trodde jag på allvar att axeln skulle skära ihop, ett högt malande ljud, inbillade mig till och med att bilen gick tungt.

Mike
Senast redigerad av 1 mikethebik, redigerad totalt 0 gånger.
Är i slutänden mycket nöjd med hanteringen av mitt ärende, stor eloge till säljaren Janne och Volvo Bilkompaniet i Leksand. :D
Man funderar ju en sådan här gång över de olyckliga som köper en bil privat eller från mindre seriösa företag och råkar ut för liknande händelser, först väldigt mycket pengar för en bil som sedan måste åtgärdas med ännu mera pengar. Kan nog sänka en del, tyvärr.
Lyfte upp bilen och kollade, på det nya axelhuset fanns ingjutet "FoMoCo", hmm. Är det där man ska söka förklaringen på eventuell bristande kvalitet?
Finns dock väldigt många bakaxeldiffar på Bildelsbasen, om det vore en frekvent felande komponent fanns det nog inte så många där. Slutsatsen är väl att jag hade otur men tur i oturen att jag köpte bilen av en seriös handlare :)
Avslutar med att uppmana andra att verkligen checka oljenivån och byta åtminstone någon gång.
Själv skall jag byta snart i vinkelväxeln, skadar nog inte...

Mike
xerent skrev:Jo jag ska byta olja i bakdiffen, haldexen och växellådan om drygt en vecka. Vinkelväxeln tar jag senare. Den och bakdiffen hade jag inga funderingar på att byta innan jag läste din tråd. Tack!
Hmm, var ju inte jag som skapade tråden, kapade den snarare :oops: , dock hoppas jag mina bekymmer kan hjälpa någon annan att undgå bekymmer med hjälp av förebyggande koll/byte!

Mike
Då var min slutväxel urmonterad och ligger på garagegolvet. Oljan i den är helt kolsvart och glittrar.
Bytte olja för 200 mil sedan. Jag öppnade klumpen tar ur kronhjulet och märker då att pinjonglagret är skrot.
Då till nästa fråga. Vilka årgångar passar till min 2008. Vet att 2012 har annat nummer men vad är skillnaden på dom?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]