Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bredbud
Hej,

Behöver lite råd av forumets Volvoexperter :D En XC90 Inscription är beställd (första nya bilen!) och inom ett par veckor ska underverket dimpa ner hos återförsäljaren, billigt blev det inte trots att jag inte tog alla tillval man skulle vilja ha haft...Som grädde på moset försöker säljaren övertyga mig om jag absolut borde ha ett seviceavtal för i runda slängar 300/månad. Avtalet gäller i 36 månader. Ur er synvinkel, är detta verkligen förmånligt för mig när jag köper en ny bil? Hur ligger det till med serviceintervallerna generellt, år? mil? Kan tilläggas att jag inte kör speciellt mycket så jag landar nog på runt 1000 mil/år. Förvisso inga jättepengar men det känns ju onödigt om jag lika gärna kan punga ut en lägre servicekostnad på egen hand.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av volvonerd
Jag fick förklarat för mig att serviceavtalen är enkelt uträknade enligt en modell där man tar kostnaden för de 3 första servicetillfällena (årlig service i 3 år), delar det på 36 månader och rabatterar med X% för att du betalar löpande i förskott (verkstaden vet att du kommer att komma, annars kanske du hade skippat den där servicen; inte på just en ny XC90 men men :D ). Samtidigt kostar det dig lite att betala i förskott (vi har trots allt inflation), så det går gissningsvis ungefär på ett ut och handlar mer om hur du vill hantera ditt cashflow än om det ena är bättre än det andra.

Någon annan som hört nåt annat?
av bredbud
Tack för input, 99 eller 300 känns ju som en markant skillnad, sen vågat jag iofs inte ens gissa på vad en businesslease kostar på nya XC90 =)
av Nicco
Man får väl en bra deal på serviceavtal om man finansierar minst 5% av bilen med Volvofinans? 300 kr/mån för 1000 mil/år låter mycket.
Användarvisningsbild
av volvonerd
300 kr/mån = 3600 för årlig service på en bil som skall lira i "tysksegmentet". Inte jättemycket ändå? (visst, BMW har fri service första åren, men då kostar jämförbar kärra en slant mer också)
Användarvisningsbild
av MartinS
Xc60 my09-my11 hade ju fyra års fri service, men sen tog man bort det. Tror de tappade för mycket pengar på det, speciellt som de gjorde väldigt lite reklam för det, så jag tror inte det ökade försäljningen.

Bild

Går startmotorn rent och bra med kräm? […]

Tjena. Jodå det måste monteras last p&[…]

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]