Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nicco
crumpets skrev:sverige2 är du verkligen säker på det? Att klara Eu6 på även de mer högpresterande motrerna utan adblue låter nästan märkligt. Helt säker på att det inte bara är dold påfyllning som är tänkt att ske vid service?

F.ö. är adblue bra grejer. Ju mindre beroende av EGR-eländet man är desto bättre. Jag avskyr EGR, hellre fyller jag på adblue då och då alla dagar i veckan.
På vea-motorerna (euro6) är det bara EGR så vitt jag vet. Det känns lite ansträngt att plocka allt med EGRen istället för att slänga dit ett SCR-system, speciellt på exempelvis XC90 D5 som är skapligt stor och tung. Men det finns väl en anledning antar jag, det är ju en del saker som ska få plats (förångare, slipkat, urea-tank, osv.).

Utöver VW (och Audi) och Mercedes så vet jag att BMW har SCR på de sexcylindriga dieslarna i 5-serien och X5/X6 sedan ett par år tillbaka, minns dock inte hur man fyllde urea. Jag vet inte om de klarar sig med enbart EGR på de fyrcylindriga motorerna i de stora bilarna.
Användarvisningsbild
av TommyP86
crumpets skrev:
mikekop skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Första oljepåfyllning,

Efter 1275mil så fick jag idag ett meddelande om att det var dags att kolla oljan. Stickan var I princip
helt torr och en liter Castrol inhandlades på VAG á 245kr inkl moms....... Hela flaskan gick åt.
Det pratas om Adblue, men är det normalt att fylla en liter olja på en ny bil?
Nej det är helt sinnessjukt på samtliga märken utom VW och Audi. De har hållit på sådär i över 10 år. 1l olja per 1000 mil är inget konstigt på VAG-bilar...
1liter på 1000 mil är om inte normalt, att anse som bra. Antar att du menar 1 liter på 100 mil?
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej verkligen inte. Dunka i en hel flaska olja var tusende mil är knappast nåt normalt. Skulle ju gå åt 3 liter olja mellan servicarna på en modern Volvo i så fall. Jag har -aldrig- behövt fylla på olja, ens en halvliter, i nån av mina bilar.
av Lövet
crumpets skrev:Nej verkligen inte. Dunka i en hel flaska olja var tusende mil är knappast nåt normalt. Skulle ju gå åt 3 liter olja mellan servicarna på en modern Volvo i så fall. Jag har -aldrig- behövt fylla på olja, ens en halvliter, i nån av mina bilar.
Du har inte ägt någon Audi eller VW märker jag :wink:
av dissonans
Lövet skrev:
crumpets skrev:Nej verkligen inte. Dunka i en hel flaska olja var tusende mil är knappast nåt normalt. Skulle ju gå åt 3 liter olja mellan servicarna på en modern Volvo i så fall. Jag har -aldrig- behövt fylla på olja, ens en halvliter, i nån av mina bilar.
Eller BMW N52/N53...
av Lövet
För all del. Även föregångaren M54 var förtjust i tunn olja.

N53 har jag haft 2st och oljeförbrukningen var inget problem så det kanske åtgärdades med tiden? Däremot har ju den motorn massa andra kul som fel som NOx givare, högtryckspump och tändspolar...

Sorry OT
Användarvisningsbild
av Lucif3r
dissonans skrev:
Lövet skrev:
Eller BMW N52/N53...

Eller en bil som har några år på nacken....

1l/1000mil är fullkomligt normalt på en normalsliten motor. Även volvo under 90-talet hade väl 1l/1000mil som normal förbrukning.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej nu ljuger du för dig själv. Min 20 år gamla 960 behövde aldrig toppas upp ens en enda gång under de ca 8000 mil jag körde den...
av V60D5AWDPolestar
Passaten lysande som dragbil!

Efter missnöje med olje- och additiveförbrukning så fick Passaten briljera igår. Hämtade båten vilket innebar 2,2-ton
totalt på bromsat släp och ingen av mina tidigare bilar har gjort detta jobb utan att kännas så oansträngd som Passaten
gjorde. DSG fungerade också lysande och att slippa massivt slirande vid trailandet var befriande! När trailer skulle backas på plats så visade sig Passaten ha jättebra runtomsikt, något jag inte tänkt på tidigare, kanske beroende
på backkameran ?:-/
Användarvisningsbild
av joel80
2,2 ton.. är det alltså passaten som dom lyckats öka dragvikten till 2200kg du har? Vad måste man ha för körkort för den kombon? Där räcker väl inte ens B96?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 28
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]