- fre 29 maj 2015, 09:00
Utöver VW (och Audi) och Mercedes så vet jag att BMW har SCR på de sexcylindriga dieslarna i 5-serien och X5/X6 sedan ett par år tillbaka, minns dock inte hur man fyllde urea. Jag vet inte om de klarar sig med enbart EGR på de fyrcylindriga motorerna i de stora bilarna.
crumpets skrev:sverige2 är du verkligen säker på det? Att klara Eu6 på även de mer högpresterande motrerna utan adblue låter nästan märkligt. Helt säker på att det inte bara är dold påfyllning som är tänkt att ske vid service?På vea-motorerna (euro6) är det bara EGR så vitt jag vet. Det känns lite ansträngt att plocka allt med EGRen istället för att slänga dit ett SCR-system, speciellt på exempelvis XC90 D5 som är skapligt stor och tung. Men det finns väl en anledning antar jag, det är ju en del saker som ska få plats (förångare, slipkat, urea-tank, osv.).
F.ö. är adblue bra grejer. Ju mindre beroende av EGR-eländet man är desto bättre. Jag avskyr EGR, hellre fyller jag på adblue då och då alla dagar i veckan.
Utöver VW (och Audi) och Mercedes så vet jag att BMW har SCR på de sexcylindriga dieslarna i 5-serien och X5/X6 sedan ett par år tillbaka, minns dock inte hur man fyllde urea. Jag vet inte om de klarar sig med enbart EGR på de fyrcylindriga motorerna i de stora bilarna.