Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jinxen
SvenB skrev:
Schmoyoho skrev:Sedan 2003 är det inte det utan endast tillåtet att köra kortaste väg till verkstad/besiktning.
Det stämmer. Men det står ingen stans var besiktningen skall ske. Så vill man köra en bit är det, som jag ser det, bara att beställa tid på en en besiktningsstation en bit bort. Sedan får man avbeställa tiden eftersom man fått förhinder. :D
Tror att "kortaste väg till..." betyder att du kommer att få problem om du bor i Malmö och bokar en tid i Umeå och blir stoppad i Gävle :wink:
Du får nog förklara en hel del ang orsaken till varför du fördrar Umeås personal före Malmös.

Hur tänkte du ang avbokningen förresten?
Ska du åka till bes och avboka "bara för att" ?
Du lär ju ändå få betala avgiften och då är troligen an månads skatt billigare ,iallafall på en bensinare
av PTV
jinxen skrev:
SvenB skrev:
Schmoyoho skrev:Sedan 2003 är det inte det utan endast tillåtet att köra kortaste väg till verkstad/besiktning.
Det stämmer. Men det står ingen stans var besiktningen skall ske. Så vill man köra en bit är det, som jag ser det, bara att beställa tid på en en besiktningsstation en bit bort. Sedan får man avbeställa tiden eftersom man fått förhinder. :D
Tror att "kortaste väg till..." betyder att du kommer att få problem om du bor i Malmö och bokar en tid i Umeå och blir stoppad i Gävle :wink:
Du får nog förklara en hel del ang orsaken till varför du fördrar Umeås personal före Malmös.

Hur tänkte du ang avbokningen förresten?
Ska du åka till bes och avboka "bara för att" ?
Du lär ju ändå få betala avgiften och då är troligen an månads skatt billigare ,iallafall på en bensinare
Beror nog mycket på vilken polis du träffar på när jag av egen erfarenhet förflyttade en bil 20 mil som var obesiktigad med körförbud och vid en otursam trafikkontroll förklarade läget som sådant att bilen skulle få vila en tid framöver på annan ort hos bekant med större tomt där denna bil inte störde någon istället för att stå inne i stan på en gata och ta plats.Dom kollade adressen som jag skulle till och sedan så bad farbror blå mig att köra försiktigt den kvarvarande biten och ha en bra dag.Den polisen lever för evigt kvar i mitt minne till skilnad mot andra rötägg efter att det nu gått flera år sedan denna tur. :D
av jinxen
PTV skrev: Beror nog mycket på vilken polis du träffar på när jag av egen erfarenhet förflyttade en bil 20 mil som var obesiktigad med körförbud och vid en otursam trafikkontroll förklarade läget som sådant att bilen skulle få vila en tid framöver på annan ort hos bekant med större tomt där denna bil inte störde någon istället för att stå inne i stan på en gata och ta plats.Dom kollade adressen som jag skulle till och sedan så bad farbror blå mig att köra försiktigt den kvarvarande biten och ha en bra dag.Den polisen lever för evigt kvar i mitt minne till skilnad mot andra rötägg efter att det nu gått flera år sedan denna tur. :D
Ok men säg att du råkat köra på nån eller nåt och det hade blivit tex personskador eller annat tragiskt.
Försäkringsbolaget hade inte betalt ut ersättning utan du hade stått som ansvarig för dessa belopp.
Känns det rätt?
Sen anser jag nog att en polis som INTE gör sitt jobb är mer ett rötägg än en som hade gjort de åtgärder som åligger honom.
Särskilt i en sån situation som du beskriver när bilen kunde haft sådanna fel som gör den farlig tex bromsar,styrning osv.
Oavsett om den var i mint condition så ska den inte ut på vägarna utan försäkring (den betalar ju inte enbart dina skador utan även motpartens inkl sjukvård osv)
Det finns tyvärr allt för många rötägg som snikar på andras bekostnad i trafiken mfl grupper i vårt samhälle.

Så den polis du helgonförklarar för att du fick bryta mot regler & lagar och dessutom slippa böter och trassel med att göra rätt anser jag är rötägget bland polisen.
av volvo244gle
Går inte Trafikförsäkringsföreningen (fråga mig inte hur jag känner till dem) in och betalar om ett oförsäkrat fordon orsakar en olycka? Men för den sakens skull inte sagt att man skall åka runt oförsäkrat.

Flyttar jag en bil så brukar jag ställa på den. Det går snabbt och lätt med appen, och nu slipper man väl även påställningsvgiften? :P
Drygt dock att skatten måste in för hela den månaden, men hellre det än att behöva skämmas samt förklara för polisen varför man puttrar runt i en avställd bil.
Betydligt svårare att snacka sig ur det än om bilen "bara" är obesiktigad kan jag tänka mig.
av Daniel73
volvo244gle skrev:Går inte Trafikförsäkringsföreningen (fråga mig inte hur jag känner till dem) in och betalar om ett oförsäkrat fordon orsakar en olycka? Men för den sakens skull inte sagt att man skall åka runt oförsäkrat.

Flyttar jag en bil så brukar jag ställa på den. Det går snabbt och lätt med appen, och nu slipper man väl även påställningsvgiften? :P
Drygt dock att skatten måste in för hela den månaden, men hellre det än att behöva skämmas samt förklara för polisen varför man puttrar runt i en avställd bil.
Betydligt svårare att snacka sig ur det än om bilen "bara" är obesiktigad kan jag tänka mig.
Jodå, tff betalar skadan på samma vilkor som en ren trafikförsäkring. Dvs motpartens skada samt ev personskador för båda parter.

Är bilen påställd blir det en självrisk på 10% av gällande basbelopp, detta då dom automatiskt tecknar en snordyr försäkring åt dig om du inte försäkrat ditt påställda fordon själv, dom tar drygt 110kr/dag för detta.

Är bilen avställd betalar dom ut ersättning men kräver sedan föraren till den avställda bilen på dom faktiska kostnaderna.
Fundera på vad det kostar att orsaka en skada på ett dyrt fordon...
Blir det sedan personskada med lång läktid typ whiplash kan det handla om milioner.
Fundera på vad som händer om man ställer till det med en buss med 50 passagerare...
Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&ari[…]

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]