Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Magnus308 skrev:
Arnold skrev:
Magnus308 skrev:Jag skulle väntat med kamremmen, Det är mycket ovanligt att kamremmen går av.
Om något går sönder så är det remspännaren.
Menar du att man ska byta spännaren och inte remmen?
Nej, Det jag ville förklara är att kamremmen inte är ett problem på dessa motorer och att den svagaste länken i systemet är spännaren.
Men du ska inte byta något i förtid det är onödigt.
Ok. Då fattar jag.
av *pettson*
Varför hänger folk upp sej på miltal eller tid? Varför inte göra som man nu ville=byta i förtid? Better safe then sorry? Det är ju inget fel med tanken.
Kamremmen borde liksom oljan ha möjligheten att bytas efter motortimmar och inget annat.
En norrlandskörd bil på 14000 mil har förmodligen gått betydligt mindre motortimmar än en stockholmskörd bil med samma miltal. Ändå.. är det miltalet som styr. När det gäller bilens serviceräknare så räknar den tid, mil, motortimmar. Det som uppnås först triggar servicelampan, som sagt kamremmen skulle gå på samma tidräknare..
En lågmilad bil kan lika gärna tillbringat 3 timmar varje dag i bilköer men endast rört sej låt säga 4mil per dag. Kamremmen slutar ju inte snurra för att bilens hjul står stilla så att säga.
Användarvisningsbild
av Erico
Kan berätta att jag lämnade min 2,5T till en mek som gjorde 18000 mila service i veckan. Bilen togs i bruk 2005-01 och har gått 17700 mil. Mekanikern sa att om han vetat hur dålig och slapp kamremmen varit skulle han inte vågat starta och köra in bilen i verkstaden. Better safe then sorry är nog att rekomendera :-)-)

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]