Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasCS
Hawkx skrev:Kul att du gillar din nya T4a! Väntar själv på en T4 automat...
Enligt specifikation så ska det som standard ingå en bensindriven parkeringsvärmare med tidur för motor och kupe'. Har du hittat någon sådan?
Jodå, den sitter där den ska, har inte provkört den dock. Smidigt att kunna dra igång den efter behov med voc!
Användarvisningsbild
av V9097
AndreasCS skrev:
V9097 skrev:Intressant tråd! Grattis till nya bilen :-)-)

Ni som nu har T4 VEA aut, hur upplever ni nya automatlådan? Slirar den mycket, växlar den mjukt, är den konsekvent i sitt val av växel, någon tvekan vid kickdown etc?
Första upplevelsen är att den fungerar ypperligt, om man inte tänker på det så missar man helt växlingarna. Framförallt i normalläge känns det helt sömlöst. Har hittils inte uppfattat någon tvekan vid kickdown eller inkonsekvens i val av växel. Gillar att det är relativt tydliga skillnader mellan de tre växellådesinställningarna, sport, normal och eco. Sport vill gärna växla ner och ger bra respons, normal är komfort, eco växlar gärna upp. Upplever att man belönas av att aktivt välja inställning efter situation.
Måste ärligt säga att jag hittils inte tycker skillnaden mot den åttaväxlade lådan är överdrivet stor vid normalkörning, lite tydligare växlingar i botten och toppen men annars minimal. Den närmaste jämförelsen jag kan göra med mina erfarenheter är med bmw:s lådor, denna påminner mycket om dessa, framförallt i sportläge vilket liknar bmw:s normalläge. Volvolådan är kanske lite "försiktigare" och bekvämare i normalläge.
Jag har begränsad erfarenhet av volvos "sliromater" från de senaste åren, men körde taxi för sisådär 10 år sedan och i jämförelse är detta en helt ny värld för Volvoägare. Undvek automat i Volvo vid senaste bytet p.g.a. av detta men är mycket nöjd nu att jag vågade tro att nya "sexan" skulle vara i klass med nya "åttan".
Tack för ett utförligt svar :-)

Det låter lovande! Jag har kört flera exemplar av den 8-stegade automaten, och jag tycker det blir lite stökigt med alla växlingar den gör. Tror den 6-stegade passar mig bättre. Kanske blir nästa kärra en V60 T4 aut. Den här drivlinan verkar vara ett rejält lyft mot gamla 1.6l T4
Användarvisningsbild
av svergie2
AndreasCS skrev:
svergie2 skrev:Oooh, summum :) Spec?
Jo precis, summum!
V70 T4 Classic Summum automat med teknikpaket pro, VOC, drag, stänkskydd * 4 och lite andra småsaker för att vara mer exakt.
Bra spec! Ingen Driver Support dock :(

;)
av AndreasCS
svergie2 skrev:
AndreasCS skrev:
svergie2 skrev:Oooh, summum :) Spec?
Jo precis, summum!
V70 T4 Classic Summum automat med teknikpaket pro, VOC, drag, stänkskydd * 4 och lite andra småsaker för att vara mer exakt.

;)
Jodå, driver support oxå, det ingår redan på momentum nivå (lägsta nivån) för Classic my2016.
Användarvisningsbild
av svergie2
AndreasCS skrev:
svergie2 skrev:
AndreasCS skrev: Jo precis, summum!

;)
Jodå, driver support oxå, det ingår redan på momentum nivå (lägsta nivån) för Classic my2016.
Ah, just det! :D Provat Adaptiv farthållare än? Måste vara en dröm med automat :)
av rob7272
Hej Andreas,
Jag går själv i bilbytartider och lurar på att nästa tjänstebil blir en V70 Classic Summum T4 Aut. Är ju prisvärd och väldigt mycket utrustning som ingår. Kul att höra att du upplevde drivlinan så positivt, tillsammans med Niklas inlägg som verkar ha samma erfarenhet.
Jag skulle vilja höra hur du och ev Niklas upplever förbrukningen på VEA T4'an. Du har ju också beställt med automat. Det är kanske orättvist att titta på förbrukningen på en helt ny bil, men ändå vore det intressant att se hur förbrukningen skiljer mot en D3 (VEA 150hk numera som ni nog vet på 2016) som är mitt andra alternativ. Jag kör 12 mil om dagen och pendlar idag med en V60 D4 (5cyl) auto. Väldigt nöjd med V60'n och drivlinan men vi har barn och nyligen fått tillökning så det är dags att välja en större bil.
Jag var och provkörde nya VEA D3'an med automat I V70 2016 (Classic). Kändes väldigt skön att köra men T'4ans accelerationssiffror på 0-100 på 7,6 är ju klart imponerande jmf med D3'ans 0-100 på 9,8. Och T4'an är dessutom rätt mycket billigare.
Har du indikation på förbrukning och om du upplever drivlinan annorlunda nu när du haft bilen ett tag så hör av dig.
Mvh Robert
av AndreasCS
Ah, just det! :D Provat Adaptiv farthållare än? Måste vara en dröm med automat :)
Jo det är rent av magisk, får väl se om det är nyhetensbehag eller om det fortsätter vara lika fantastiskt.
av AndreasCS
Robert, det har inte blivit så många mil ännu och endast stadstrafik under veckan. Ligger kring 0,9 i stan, 0,7 blandat, men det har väl inte varit direkt eco körning.. Vad jag sett under några kortare tester verkar den uppgivna förbrukningen inte vara omöjlig att nå om man är sugen och taggar ner.
Vi kommer göra en lite längre tripp i helgen, dryga 60 mil. Så sen kanske jag har lite bättre indikationer.
av perhall
s/s funkar utmärkt på nästan alla bensinbilar, sådär på dieslar. riktigt risigt på BMW 20d.
När jag köpte min T4 var den drygt 50 000 billigare än D3. Nu skiljer det inte mycket i pris och det är brist på begagnade bensin-V70... något att tänka på!
PH
av rob7272
AndreasCS skrev:Robert, det har inte blivit så många mil ännu och endast stadstrafik under veckan. Ligger kring 0,9 i stan, 0,7 blandat, men det har väl inte varit direkt eco körning.. Vad jag sett under några kortare tester verkar den uppgivna förbrukningen inte vara omöjlig att nå om man är sugen och taggar ner.
Vi kommer göra en lite längre tripp i helgen, dryga 60 mil. Så sen kanske jag har lite bättre indikationer.
Ok Andreas, ser fram emot en rapport ;). Det är dags för mig att beställa i juni så jag har lite tid kvar att fundera. Alternativet är som sagt en V70 D3 Classic Summum Aut. Vore kul att höra från andra som står i samma valsituation att förså varför man valde det ena eller andra. Framförallt om ni provkört T4 och D3 samtidigt med Automat (alltså nya VEA-motorerna).

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]