NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
AnnaPancake skrev:Ja, fråga inte mig, jag har bara frågor och inga svar... :-)

Det är så himla jobbigt att under tidspress pendla mellan "Jag tar den!" (dieseln) till "Nej, jag fortsätter leta". Jag "måste" välja en bil från denna lilla bilhandlare eftersom jag säljer tillbaka en bil (Mercedes) som jag haft problem med...
Kör du längre sträckor någon gång i veckan som du säger, så kan en Diesel med regenerativt partikelfilter funka. Vet att D5 har ett sådant, men även andra motorer. Osäker på vilka dock... 2.0D har det dock inte.
Användarvisningsbild
av P210
Inte negativt - regenerativt - partikelfiltret rengör sig självt, nyare Volvodieslar med beteckning D3, D4, D5 har ett bättre filter som inte har fasta bytesintervaller med 12000mils intervall som 1,6D och 2,0D har. Dessa två motorer har även en tank med ett par liter vätska kallad eolys, ett additiv som fylls på med 6000mil intervall, som sprutas in i "motorn" med jämna intervall för att höja temperaturen i partikelfiltret och då "bränna" ur det, processen kallas regenerering.

Kör du inga längre sträckor/mycket stadskörning kan dessa lättare sota igen, så ta en bensinare istället, mindre att tänka på...

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]