- lör 30 maj 2015, 10:38
#977981
Köper man en bil av första årsmodellen och då särskilt om den baseras på en ny plattform får man nog kallt räkna med att den kommer att omfattas av diverse insatser efter det den levererats till kund. I detta fall var det ett säkerhetsrelaterat fel och då hanteras det i form av återkallelse i andra fall är felen av mindre art och då görs insatserna typ vid ordinarie service.
Det är i alla fall min erfarenhet som omfattar köp första årsmodellen av BMW 5-serie (E39), SAAB 9-5, BMW 3-serie (E90), Volvo S80N, Volvo V70II samt Audi A7.
Av dessa bilar är nog min Volvo S80N som lämnat fabriken i sämst skick. Nu berodde det främst på att Volvo hade en extremt dåligt intrimmad fabrik vid produktionsstart av S80N. Resultatet blev bilar av ytterst tvivelaktig sammansättningskvalitet. Jag tror inte att det fanns någon detalj typ skärmar, motorhuv, baklucka, bakljus och dörrar som satt ”rakt” på min bil.
Vi får hoppas att Volvo lyckas bättre med nya XC90.