Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MickeMegas
Hej,

Bilen blev underkänd p.g.a förliten hanbromsreserv,
Lämnade in Bilen och fick handbromsbackarna utbytta.
Firman sa att det inte gick att få det bättre så nu är man1800:- :shock: fattigare och ingen förbättring.
Läste på webben om att handbroms vajrarna kunde bli dåliga.
Hissade upp bilen bak idag och hittade ett fäste där en vajer går in och två går ut.
Detta fäste verkar sitta löst. Se bildlänk nedan.
http://www.bilddump.se/bilder/201505281 ... 97.114.jpg

Någon som vet om det ska sitta fast ? Upphängnig?
Tacksam för snabbt svar.

I

Mvh
Micke Västerås
Användarvisningsbild
av lennarte
Läs igenom vad vi diskuterade här och kör sedan tillbaka till verkstaden och kräv att dom sätter i justeringar som vi pratat om här. Att "vanligt" folk inte vet om att man kan sätta i justeringar kan man ju förstå, det sitter ju inte originalmonterat. Detta har varit ett problem sedan -80-talet, så har man en seriös verkstad så ska man veta sådant. Jag har svetsat i och filat i stagen sedan den tiden (justerinarna togs bort omkring -77 års modell av 240) men faktiskt inte satt i några justeringar. Samma sak med vajern, har du haft den inne för att fixa handbromsen måste dom väl ha kollat det
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Mvh
Lennart
av volvorullar
Efter hjälp från Lennart och andra här så monterade jag nya backar och justerskruvar och nu tar hanbromsen riktigt bra.
Tycker verkligen du ska gå tillbaka till verkstan och få det åtgärdat om du betalat 1800:- utan förbättring

Bild
av MickeMegas
Tack Lennarte och volvorullar. Hissade upp bilen igår och sprutde rostlösings olja i alla vajer anslutningar och såg till att vajer T koplingen låg rätt mot multilinkaxeln. Satt i baksätet och justerade om handbromsen, Bara att sträcka ut handen och snurra på bakhjulen.
Ena bakhjulet kärvade lite men efter en stund så släppte det. Åkte till besiktingen med en timme kvar på ombesiktnings perioden.
Jag fick en äldre erfaren besiktningsman som var väl medveten om dessa problem. Dröm om min förvåning. Handbromsen tog jämt och fint och spaken var betydligt stummare nu. Bilen blev godkänd. :-)-) :D .
Jag ska nog införskaffa justeringarna ni tippsade om då hanbromsen nog kommer att försämras snabbt.

Stort tack för tippsen.

Mvh
Micke Västerås
Användarvisningsbild
av lennarte
När du monterar justeringarna ska du skruva tillbaka justeringen vid spaken helt. Sedan byter du till justeringarna och monterar på skivorna. Där finns hål i sklivorna så man kan sticka in en skruvmejsel. Du justerar tills det låser trumman helt och släpper tillbaka 4 - 5 "kuggar", sedan justerar du på skruven vid spaken till spaken "känns rätt". Efter detta justerar du alltid handbromsen i trummorna så behåller du en kraftig handbroms "för evigt" .

Mvh
Lennart

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]

Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]