Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
Efter två månader så har 1200mil passerats. Finns inget särskilt att anmärka på bortsätt från
tendenser att det vill komma vibrationsljud från vänster A-stolpe och att bromsarna bak har börjat
"sjunga" igen vid backning. Dieselförbrukningen ligger runt ca 0,7l/mil och då har körningen mestadels
bestått av raskt motorvägstempo. Tycker att vägljudet är väl högt I motorvägsfart, men det får väl
tillskrivas 18"-arna.

Har blivit riktigt imponerad av hur raskt bilen accar och växlar från stillastående, klart rappare från start
än mina tidigare V60 D5-or. Men I acc från 100 och uppåt tycker jag att den känns klart klenare än D5:an
med Polestar.

Ställbara chassit imponerar mer och mer och det är stor skillnad mellan comfort- och sportläget, tycker inte
att jag upplevt samma skillnad med 4C.
av V60D5AWDPolestar
Första oljepåfyllning,

Efter 1275mil så fick jag idag ett meddelande om att det var dags att kolla oljan. Stickan var I princip
helt torr och en liter Castrol inhandlades på VAG á 245kr inkl moms....... Hela flaskan gick åt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V60D5AWDPolestar skrev: Har blivit riktigt imponerad av hur raskt bilen accar och växlar från stillastående, klart rappare från start
än mina tidigare V60 D5-or. Men I acc från 100 och uppåt tycker jag att den känns klart klenare än D5:an
med Polestar..
CooL, finns tuningkit till din Passat, 300 hk 630 nm, lär få passaten att accelerera helt sjukt ända till 250km/h spärren.

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 74200.html
av V60D5AWDPolestar
VolvoB20 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev: Har blivit riktigt imponerad av hur raskt bilen accar och växlar från stillastående, klart rappare från start
med Polestar..
CooL, finns tuningkit till din Passat, 300 hk 630 nm, lär få passaten att accelerera helt sjukt ända till 250km/h spärren.

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 74200.html
Äntligen! :-)-) Men 275HK för ca 12000 spänn känns som klart beställningsläge 8)
av V60D5AWDPolestar
V60D5AWDPolestar skrev:Additiv.

I dag kom en ny erfarenhet som jag inte varit med om med mina Volvos. Fick upp ett meddelande om att jag
hade 160mil att köra innan mitt Add-Blue tar slut ?:-/ , bilen har nu rullat 900mil sedan ny. Åker till VAG och
ber att få köpa additive och bemöts då av konstaterandet att det var tidigt, deras uppfattning var tydligen att
additivet borde räcka till första service. Fick nu punga ut med ca 350kr för knappt 8l fördelat på fyra flaskor vilka
Passaten gulpade i sig utan att tveka. Skall bli intressant att se hur långt dessa räcker. Kanske var additive-tanken
inte full vid leverans.
Idag var det återigen dags att köpa additive. Bilen har nu rullat 1600mil och det innebär att det har gått ca 8l
ad-blue additive på ca 700mil. Vände mej idag till Volkswagen I Akalla och kunde då köpa 10l för 190 spänn,
klart billigare än de 350 jag fick betala för 4x2l vid förra påfyllningen. Så ca 50 öre milen har det kostnad med
additive dessa 700mil, tycker jag är klart för mycket!
Användarvisningsbild
av crumpets
16l adblue på 1600 mil alltså. 0,1l adblue/mil. Man brukar säga att en lastbil drar omkring 5% av sin dieselförbrukning i adblue. På personbil är det fortfarande för nytt för en massa riktlinjer men spontant låter det oerhört högt. Säg att du ligger omkring 0,7l/mil diesel så drar din kärra ca 3 gånger så mycket adblue som den borde :shock:
Med lite otur sprutar du in alldeles för mycket, då kommer du få en massa roliga problem snart med ureaförångare och slipkat...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vilka personbilsdieslar är beroende av att man tankar gris-piss med jämna mellanrum, Mercedes o VW vet jag om, , är det någon Volvo som behöver grisurinen mer än Volvo-lastbilarna.
Användarvisningsbild
av svergie2
VolvoB20 skrev:Vilka personbilsdieslar är beroende av att man tankar gris-piss med jämna mellanrum, Mercedes o VW vet jag om, , är det någon Volvo som behöver grisurinen mer än Volvo-lastbilarna.
Nej
Användarvisningsbild
av crumpets
sverige2 är du verkligen säker på det? Att klara Eu6 på även de mer högpresterande motrerna utan adblue låter nästan märkligt. Helt säker på att det inte bara är dold påfyllning som är tänkt att ske vid service?

F.ö. är adblue bra grejer. Ju mindre beroende av EGR-eländet man är desto bättre. Jag avskyr EGR, hellre fyller jag på adblue då och då alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
av svergie2
crumpets skrev:sverige2 är du verkligen säker på det? Att klara Eu6 på även de mer högpresterande motrerna utan adblue låter nästan märkligt. Helt säker på att det inte bara är dold påfyllning som är tänkt att ske vid service?

F.ö. är adblue bra grejer. Ju mindre beroende av EGR-eländet man är desto bättre. Jag avskyr EGR, hellre fyller jag på adblue då och då alla dagar i veckan.
Det är iaf inget som man ska behöva fylla på själv vad jag har hört, så det är nog som du säger om dom använder AdBlue.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 28
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]