Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
sorsj skrev:Glömde också säga att Volvo förbättrat färddatorfunktionen. Felvisningen är inte längre lika stor, men förbrukningsgenomsnittet enligt färddatorn ligger fortfarande under det verkliga. I vårt fall visar färddatorn 0.62 l/mil (medan vårt noggrant mätta värde är 0.65 l/mil).
Det är stor skillnad från bil till bil och från motor till motor.
Ibland visar min rätt medan den ibland kan ha väldigt fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:
sorsj skrev:Glömde också säga att Volvo förbättrat färddatorfunktionen. Felvisningen är inte längre lika stor, men förbrukningsgenomsnittet enligt färddatorn ligger fortfarande under det verkliga. I vårt fall visar färddatorn 0.62 l/mil (medan vårt noggrant mätta värde är 0.65 l/mil).
Det är stor skillnad från bil till bil och från motor till motor.
Ibland visar min rätt medan den ibland kan ha väldigt fel.
Det finns ingen givare som mäter hur mycket diesel som förbrukas.

Färddatorn "gissar" bara hur mycket som går åt genom att multiplicera bränsletrycket med hur mycket man öppnar spridarna.

Har tex bränslet du har i tanken annan viskositet än vad "gissningen" är kalibrerad för så blir gissningen fel.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Min färddator mäter nästan alltid exakt, det brukar Max skilja 0,03 om det nu skiljer, är förvånande hur bra den är. Räknar dock alltid upp hur mycket den dragit vid pump också. Kanske sämre kvalité på den del som mäter medelförbrukning nu.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men du har ju en bensinare, om jag förstår det rätt? Avvikelserna brukar finnas på dieslar, på grund av större variationer på det bränslet.
Ja, aha men då är de bara på diesel bilarna då där det diffar så mycket på min tidigare Xc70 d5 var det ofta runt ca 1 dl skillnad.
Användarvisningsbild
av crumpets
Min D3 är ofta 1-2% fel bara. Ju mer stadskörning jag kört desto bättre blir det. Den har varit rätt ner på andra decimalen när jag åkt motorväg en hel tank, men slurpar lätt iväg till 1dl milen fel om jag bara kört i stan. Tror det är transienter den har mest svårigheter med.
Användarvisningsbild
av apersson850
Innan jag köpte min XC70 D5 hade jag också femcylindrigt, men bensinturbo. Jämförde jag färddatorn på bensinaren gentemot den gamla metoden "tanka och kör" skilde det oftast bara ett snäpp i sista siffran. Avrundningsfel, alltså. Men dieseln slår mer fel. Somliga påstår att dieselkvalitéer som säljs i Tyskland gör att den stämmer bättre.
Verkar som D4 vea fwd manuell är snålare än automaten & att den nya 8 stegade automatlådan drar upp förbrukningen med 0,5-1 dl per mil.
simonhalmstad skrev:Verkar som D4 vea fwd manuell är snålare än automaten & att den nya 8 stegade automatlådan drar upp förbrukningen med 0,5-1 dl per mil.
Det blir litt som å svare på Kurt Olssons spørsmål: "hur bredt har ni hoppat..?" men forsøker jeg også.
Kjører V70d4 Vea 2014 aut. (18/40/235). Kjørecomputer viser 0,54 på ca 700 mil med blandet kjøring. Meste av langkjøring er motorvei i 115-120km/t.
Har ikke målt forbruk ved pumpe.
Senast redigerad av 1 CaptSabeltann, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]