NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Husan510
Hej!
Är ny på forumet och har precis köpt en V50 -06. Problemet är att sidorutan på förarsidan inte går ner som den skall, när jag trycker in knappen så går den ner ca 10 cm sen stannar den, måste då släppa knappen och trycka igen, så får jag göra 4-5 gånger innan rutan är helt nere. Någon på forumet som har en aning om vad det kan vara för fel??? Känns ju lite som en säkerhetsgrej, för om något skulle hända så att man inte kan få upp dörren så känns det ju bra att kunna öppna rutan snabbt!!

Jimmy
av Perra_367
Hej, måste bero på att den går trögt, kan ha samma beteende på mina om jag till exempel skall hissa upp fönsterna, man kan behöva trycka flera gånger innan rutan stängs helt.

Skulle tro att det finns ett överlastskydd nånstans i kedjan som bryter när det går för trögt. Kolla om du kan smörja listerna med nått, silikon kanske?
av timebandit
Troligen behöver rutan justeras. Finns 3 skruvar om jag minns rätt bakom dörrpanelen som man justerar med.

Precis som föregående skrev så är det troligen/oftast för att det går för trögt.
av Husan510
Hej Perra o tack för svaret :D !

Tyvärr tror jag inte att det är det som är felet, då borde den ju fastna när jag skall köra upp den också, o det gör den inte :(
Men jag skall för säkerhets skull testa det du föreslog :D
Jimmy
Användarvisningsbild
av Micce1980
Husan510 skrev:Är det svårt att plocka bort dörrpanelen? :roll:
Finns tonvis med guider att hitta, hittar du inte på svenska så sök på engelska, typ removr door panel.

Prova att trycka upp rutan och fortsätt hålla ca 5 sekunder, då har du nollställt hissen.

Att justera rutan är lite knepigare att justera, jag använde mig av de två skruvarna på varsin sida som sitter bakom varsin plastflärp, justerade mm för mm och drog åt skruvarna mellan varje gång så den inte lossnade.

Om detta är rätt sätt vet jag inte men det fungerade för mig. Kan utveckla ikväll om det behövs då jag sitter på mobilen nu o skriver.
av timebandit
Hade samma fel men rutan valde ibland att gå tillbaks upp istället för ner. Det var justeringen som var för hård.

Om jag kommer ihåg kan jag fixa pdf för dörrsidan och sidorutan ikväll.
av timebandit
Dörrsidan: https://www.dropbox.com/s/akg70u1c3eeim ... a.pdf?dl=0

Hur man byter rutan: https://www.dropbox.com/s/jsdctrx51omg0 ... m.pdf?dl=0

Enligt Bilia när jag hade problem så vart det dom två skruvarna som håller glaset som var för hårt åtdragna.
Ta loss dörrsidan och inspektera och se om du hittar något som ser konstigt ut. Prova gärna kanske att släppa ett kvarts varv på skruvarna som håller rutan för att testa? :)
Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

Absolut något sämre komfort. Har du set[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]