Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Jag har köpt en V70 2007 som gått 14 000 mil. Jag funderar på att byta kamrem och aggregatrem redan nu för att vara på den säkra sidan. Det kanske inte är fel att ha lite marginal. Det lär ju inte bli billigare om jag väntar. Vad tycker ni är det överdrivet att göra detta redan nu, eller är det en god idé?
Riv kamremskåpan och se på skicket. Är remmen hel utan stressprickor kan du säkert byta enligt servicehäftet. Är det sprickor eller andra skador bör den bytas.
Jag bytta kamrem på min V70 häromdagen som har gått ca 10k mil (5 år), och det var små sprickor i den.Man ser det tydligt när man viker remmen. Säkert inget farligt, men jag ville inte chansa, vital del trots allt. Byt vattenpumpen samtidigt.
av Arnold
Magnus308 skrev:Jag skulle väntat med kamremmen, Det är mycket ovanligt att kamremmen går av.
Om något går sönder så är det remspännaren.
Vad får det för effekt om remspännaren går sönder?
Användarvisningsbild
av Magnus308
Arnold skrev:
Magnus308 skrev:Jag skulle väntat med kamremmen, Det är mycket ovanligt att kamremmen går av.
Då lossnar remmen..
av Arnold
Magnus308 skrev:
Arnold skrev:
Då lossnar remmen..
Med motorras som följd eller?
av Arnold
Menar du att man ska byta spännaren och inte remmen?
Användarvisningsbild
av Perra83
Arnold skrev:
Nej då byter man båda.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Arnold skrev:
Nej, Det jag ville förklara är att kamremmen inte är ett problem på dessa motorer och att den svagaste länken i systemet är spännaren.
Men du ska inte byta något i förtid det är onödigt.

Om oljetryckslampan är släckt och givare[…]

Luktar avgaser i kupen

Börjar det bli svart i framkanten på mo[…]

Till TS,vad läser du av bilen med för […]

Kablar till tändspol

Volvo har original rep.kablar. Du köper konta[…]