NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av burton666
#977235
Hej mitt högra halvljus slocknade för några dagar sedan och jag får ett meddelande om halvljus-fel eller liknande varje gång jag startar bilen. Jag beställde då en ny bi-xenon lampa från skruvat för 350:- (jag vet att dom kostar typ 40:-/paret från aliexpress men jag orkade inte vänta)

Men efter lampbyte så får jag samma resultat. Vad jag kan se så går det inte att montera lampan fel då allt är märkt med tex upp, eller har klackar som bara passar på ett sätt. Finns det något sätt att testa om den nya xenon-lampan fungerar genom att koppla till en extern 12V källa eller liknande? Jag vill helst inte riva i den andra strålkastaren med rädsla av att den ska råka pajja med. Men det kanske är enda sättet?

Om lampan är hel är det bara "tändaren" -eller vad den röda mojjängen bakom heter samt ballasten kvar? Jag letade efter halvljus säkringar men hittade inga.

Bilen är en V50 1.8F 2007
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#977249
Hade samma problem när jag köpte "no name" lampor, ville den fortfarande inte tända, så fort jag satte i en orsram (orginal) fungerade det..
av dieselputte
#977261
Prova med den hela lampan från motsatt sida, funkar inte den så är det ballasten (tändkretsen) som är trasig. Ingen risk att du pajar nåt på andra sidan. Lamporna kan inte tändas med 12 V , de kräver c 25000V för att tändas och c 90 V växelspänning för att sedan kunna lysa. (Använd skyddglasögon och ta inte i lampans glas med fingrarna , använd vinylhandske)

Det finns en tråd där nån hade problem med olika varianter av nya D1 lampor,använd sökfunktionen så kanske du hittar den.
Användarvisningsbild
av P210
#977282
Det är ju så enkelt att lyfta ur strålkastarna på V50 så pilla i lampan på den sida som lyser, du får vara väldigt klumpig om du ska sabba någonting, lyser lampan där är det drivsteget som gått, annars får du klargjort att det är lampan som är sönder, när en av mina gick syntes det tydligt på lampan att den var bränd som ett gammalt lysrör:
Bild
Jag köpte nya Osram... ...var lite för snabb med svaret, noterade inte att det var pre facelift.... ###delete### rätt svar nedan!
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#977284
Men är det inte D2 lampor före facelift? Eller är det en facelift? Var det inte D2 med separattändenhet 04-07 och sen D1 08-12??
av dieselputte
#977288
Mini_ice skrev:Men är det inte D2 lampor före facelift? Eller är det en facelift? Var det inte D2 med separattändenhet 04-07 och sen D1 08-12??
Exactemente :-)-) Det är D2
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#977293
dieselputte skrev:
Mini_ice skrev:Men är det inte D2 lampor före facelift? Eller är det en facelift? Var det inte D2 med separattändenhet 04-07 och sen D1 08-12??
Exactemente :-)-) Det är D2
Kan det då inte vara 3 orsaker?

Lampa

Tändenhet

Ballast

Får man väl prova sig fram efter det?
av dieselputte
#977313
Mini_ice skrev: Kan det då inte vara 3 orsaker?

Lampa

Tändenhet

Ballast

Får man väl prova sig fram efter det?
Ja det stämmer (kanske rentav 4 med styrenhet) , men det enklaste är ju att börja med att prova den nya lampan i den andra lyktan, funkar den inte där så är det nåt vaj med lampan. Sen kan man ju även prova den ursprungliga trasiga lampan som i lyktan som fungerar. Skulle den gamla lampan funka där så är det nåt galet med antingen tändaren eller ballasten. Kan även vara nåt fel i styrenheten om inte denna är integrerad med ballasten ? Har aldrig varit in och rotat i detta så jag vet inte hur det är uppbyggt. Har bara bytt lampor en gång till Xenonkungens D2 Power Vision, har jag för mig de heter. Har funkat utan problem sedan bytet, snart 2 år sedan.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#977315
dieselputte skrev:
Mini_ice skrev: Kan det då inte vara 3 orsaker?

Lampa

Tändenhet

Ballast

Får man väl prova sig fram efter det?
Ja det stämmer (kanske rentav 4 med styrenhet) , men det enklaste är ju att börja med att prova den nya lampan i den andra lyktan, funkar den inte där så är det nåt vaj med lampan. Sen kan man ju även prova den ursprungliga trasiga lampan som i lyktan som fungerar. Skulle den gamla lampan funka där så är det nåt galet med antingen tändaren eller ballasten. Kan även vara nåt fel i styrenheten om inte denna är integrerad med ballasten ? Har aldrig varit in och rotat i detta så jag vet inte hur det är uppbyggt. Har bara bytt lampor en gång till Xenonkungens D2 Power Vision, har jag för mig de heter. Har funkat utan problem sedan bytet, snart 2 år sedan.

Låter vettigt..

Men vad gör själva styrenheten tillxenonlampan egentligen? Är det lägesgivaren och den som jobbar ihop eller gör den något mer??
av jwiss
#977318
Jag meckade med en riktig xenonlampa nyligen, när jag försökte tända den såg man tydligt högspänningsurladdningen i lampan. Tänder man metallhalogenlampor på samma sätt? I så fall kan man nog se om tändenheten funkar.

Not: man ska nog vara väldigt säker på att den inte tänder om man ska stå o glo in i den på nära håll...

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]