Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Tja, 0-100 är väl ganska ointressant för oss vanliga V70/XC70 ägare :wink:
Däremot uppskattar jag hur man kan göra en omkörning från 70-80-90km/h. Och för mig som kör manuellt så vill jag få bra respons utan att behöva plocka för mycket i växlarna, speciellt om man har lite last i bilen.
Användarvisningsbild
av mikethebik
AndS skrev:Tja, 0-100 är väl ganska ointressant för oss vanliga V70/XC70 ägare :wink:
Däremot uppskattar jag hur man kan göra en omkörning från 70-80-90km/h. Och för mig som kör manuellt så vill jag få bra respons utan att behöva plocka för mycket i växlarna, speciellt om man har lite last i bilen.
Helt rätt, det är omkörningsaccet som betyder något, är faktiskt rätt bra tryck i D5:an med auto där, inte riktigt i samma klass som vår föregående 2004 XC70 2,5T auto, men den var grym! Har så här i efterhand undrat om den eventuellt var chippad, den gick nåt så in i bomben, och ända relativt billigt :D

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikethebik skrev: Helt rätt, det är omkörningsaccet som betyder något, är faktiskt rätt bra tryck i D5:an med auto
Tydligen var det alldeles för mycket eftersom Volvo valde att plocka bort D5 från V70 i produktportfölj.
av Lövet
D4 plus Polestar kommer inte få samma värdering i andra hand heller som "äkta D5".
Användarvisningsbild
av crumpets
De hade väl inte resurs att plocka fram en Eu6-version av gamla D5 så de satsade bara på mängdmotorn D4 eftersom V70 ändå hinner dö ut som modell så fort att man aldrig får tillbaka investeringen för en D5.
av Petzzon
crumpets skrev:De hade väl inte resurs att plocka fram en Eu6-version av gamla D5 så de satsade bara på mängdmotorn D4 eftersom V70 ändå hinner dö ut som modell så fort att man aldrig får tillbaka investeringen för en D5.
Men D5:an finns väl i XC60? Och med Polestar på D4 blir det väl samma motor.
Användarvisningsbild
av crumpets
XC60 kommer ju leva längre än V70. Modellen försvinner efter det här modellåret = drygt att typregga in fler drivlinor än storsäljarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
D5an är redan typad i V70, annars skulle polestar inte kunna sälja den. Det är volvo själva som står på intyget.

Det är någon marknadsföringsgrej man säljstoppar den för att den inte ska få konkurrera med andra volvo motorer.

Det är väl någon på marknadsavdelningen som tycker det ser illa ut att gamla motorn har mera hk och vrid än den nya VEA motorn och därför säljstoppar den
av Jojje62
Känns som ett klipp med Polstar till V70 för 10000:- om man jämför vad skillnaden är på D4 och D5
är på en XC70 48 000:- :shock:
av joelf
Hmm 0-100 jämförelse

Att bygga en bil som är snabb 0-100 är inte svårt , man väljer växlingspunkter så att den når 100 precis innan nästa växel, och man bygger motorns karaktär så att all effekt ligger på toppen. Detta har volvo alltid varit väldigt dåliga på för man har byggt motorer för vardagsbruk. Vilket är väldigt bra tycker jag. Den första D5 som kom vid 03 var exceptionellt dålig på detta då den nästan dog framåt varvstoppet. Men det spelar ingen roll enligt mig för den var oerhört stark på låga varv med bra körbarhet vilket troligtvis är vad som prioriteras av volvos köpkrets. 0-100 är också enligt mig helt ointressant då man vid omkörning med moderna dieslar inte behöver träffa varvstoppet, då har man troligtvis gjort en ganska onödig omkörning. Tex är Impreza GT eller Legacy Turbo två bilar som klarar 0-100 på höga 5:or, men det blir aldrig avslappnad vardagskörning för de är helt döda under 3500varv, där är volvos D5 faktiskt snabbare, varför? Jo för den har mer effekt på lägre varv.

Att sedan jämföra 0-100 på två bilar som har 181 respektive 240 hk ? Det är effekt som flyttar bilen och då är det väl ganska självklart att den med mer effekt gör det snabbare? D5 med sina 215hk gör väl 0-100 på höga sjuor, och då är det fortfarande efter vad gäller hk men väger mer. Jag förstår inte jämförelsen som görs? Är målet att ta sig 0-100 så snabbt som möjligt med familjen för ett givet antal kr eller?

Tex D5/D4 upplevelsen (Gamla femman som är strypt) Ja D5 är betydligt snabbare till 100 för vid en rusning så är det på toppen som man ligger och det är just här som D4 är strypt till skillnad från D5. Men till vardags så märker gemene man ingen skillnad för motorerna är lika i det intervall som man borde ligga vid vardagskörning. Jag själv har haft en XC70 D5 (205hk) och har nu en XC70 D4 (163hk) 99% av tiden märker man ingen skillnad för båda är lika starka till vardags, men visst 205 hk är roligare, men att säga att 163 hk är apsegt och så vidare, visst alla har olika referensramar och det är inte lika roligt som mer hk, men om man tycker att det är för lite hk för att det ska gå att framföra sitt fordon,ska man kanske fundera över hur man beter sig i trafiken eller reflektera över sitt bilval.

Min åsikt
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]